2015-06-04-Ο ΟΓ ΣΤΗΝ ART ATHINA



ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Platform Project
Το Platforms Project @ Art Athina δημιουργήθηκε το 2013 με σκοπό να χαρτογραφήσει την εικαστική δράση όπως αυτή παράγεται μέσα στα πλαίσια ομαδικών πρωτοβουλιών καλλιτεχνών που αποφασίζουν να αναζητήσουν από κοινού λύσεις στα εικαστικά ερωτήματα δημιουργώντας τις λεγόμενες πλατφόρμες.
Στο Platforms Project @ Art Athina 2013 και 2014 παρουσιάστηκαν πάνω από 90 πλατφόρμες με περισσότερους από 1000 καλλιτέχνες επιτυγχάνοντας αναπάντεχους διαλόγους πάνω στην τέχνη, συμβιώσεις και συνεργασίες. Οι περισσότερες πλατφόρμες δημιούργησαν μέσω του Platforms Project @ Art-Athina  σχέσεις φιλίας μεταξύ τους ενώ, πέρα από τις διαπροσωπικές σχέσεις, πολλές από αυτές αντάλλαξαν εκθέσεις, δράσεις και καλλιτέχνες. Δημιουργήθηκε λοιπόν ένα διεθνές network από ανεξάρτητες καλλιτεχνικές ομάδες και χώρους που βασιζόμενες στο “η ισχύς εν τη ενώσει” έχουν κατακτήσει μια διακριτή θέση στο διεθνές εικαστικό γίγνεσθαι χωρίς να ανταγωνίζονται το περιβάλλον που καλούνται να υπηρετήσουν.
Στο Platforms Project @ Art-Athina 2015 θα παρουσιαστούν 48 πολύ σημαντικές πλατφόρμες – δράσεις καλλιτεχνικών ομάδων από 14 χώρες με περισσότερους από 700 καλλιτέχνες, αποτελώντας ένα πρόγραμμα που προσπαθεί να προσφέρει στον επισκέπτη την εκ-των-έσω ματιά στην καλλιτεχνική δημιουργία, την εμπειρία της ζύμωσης και συνεργασίας της εικαστικής πρακτικής χωρίς να εστιάζει στις πωλήσεις.
Οι πλατφόρμες- γκρουπ καλλιτεχνών έχουν την δυνατότητα όπως και τα προηγούμενα δυο χρόνια, να παρουσιάσουν κάποιο καλλιτεχνικό πρότζεκτ σε καθορισμένο χώρο — booth– προσφέροντας έτσι στο θεατή μια καταγραφή του τρόπου δραστηριοποίησής τους.
Οι πλατφόρμες που συμμετέχουν είναι
8eleven Καναδάς, 9th Art Wave Αγγλία, A TRANS Γερμανία, AMV Καναδάς, Artist in Residence Program, School of Environmental Sciences, University of Guelph Καναδάς, artspirators – refuge project Ελλάδα, Αυτοβιογραφικά Συστήματα Ελλάδα, Bang art now  centre Καναδάς, Β’ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ Α.Σ.Κ.Τ. -TCA Ελλάδα / Τουρκία, Campus Novel Ελλάδα, Dada Da Academy Αυστρία, DIENSTGEBÄUDE Art Space Zurich Ελβετία, Ed Video Media Arts Centre Καναδάς, ΕΝ-ΦΛΩ Ελλάδα, EX-MÊKH Ολλανδία, Extra-Muros Γαλλία, fragment Αγγλιά / Κορέα, ΦΡΜΚ Ελλάδα, Galleri 54 Σουηδία, GALERIE UTOPIA Athens / Berlin Γερμανία, grauzone temporary autonomous zone 2 Αυστρία, Harrington Mill Studios Αγγλία, INCART Ισπανία, IS-projects Ολλανδία, kunstenaarsinitiatief elders Ολλανδία, LO AND BEHOLD Ελλάδα, LUBOMIROV-EASTON Αγγλία, Lustspiel Ελλάδα, MAISON MACA Ελλάδα, Margaris Foundation / les yper yper Ελλάδα, Metapolis Ελλάδα, Museum of Forgetting Σουηδία, MUU Galleria Φινλανδία, nature in loveone Ελλάδα / Τουρκία, Ορίζοντας Γεγονότων Ελλάδα, OUT OF THE BOX INTERMEDIA Αγγλία, PNYX EQUINOX Ελλάδα, Provo Principles Ελλάδα, Rajataide ry / Gallery Rajatila Φινλανδία, Salon de Vortex Ελλάδα, SIMULACRUM Ελλάδα, SKOUZE3 Ελλάδα, STUDIOvisits Berlin Γερμανία, The M{ }esum Γερμανία, the Milena principle Βέλγιο,The Symptom Projects Ελλάδα, Tupajumi foundation & HeavyMerryFinland Ολλανδία, Wiener Art Foundation Αυστρία.
Επιμέλεια

Άρτεμις Ποταμιάνου

Ο ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΣΤΗΝ ART ATHINA
YOU HAVE THE RIGHT TO REMAIN SILENT
Εικαστική Έκθεση
Συμμετοχή στο Platform Project @ Art-Athina 2015
Γήπεδο TaeKwonDo στο Φάληρο
4/6/2015 – 7/6/2015
ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ

YOU HAVE the right TO REMAIN SILENT ΒUT YOU DON T HAVE TO REMAIN SILENT
Απέναντι σε μια εποχή που η ρητορεία των πάντων για τα πάντα δεν κάνει άλλο από το να παγιώνει το χειρότερο στη ζωή μας, 
you have the right to remain silent.
Σε μια εποχή που τα δεδομένα δημιουργούνται από το θέαμα, ενώ η αριστερά/δεξιά του θεάματος οχυρώνεται διάτρητα στις πιο δογματικές (μη) θέσεις ανατροφοδοτώντας φαύλους κύκλους, 
you have the right to remain silent.
Σε μια εποχή που η εμμονή της κατασκευασμένης πραγματικότητας ακυρώνει την πράξη, όσο και το όνειρο, 
you have the right to remain silent.
Στην εποχή που το φάρμακο είναι πιο επικίνδυνο από την ασθένεια κι η κάθε αντίσταση στο μηχανισμό γίνεται λάδι κι όχι άμμος στα γρανάζια, 
you have the right to remain silent.
Ακόμα μάλιστα, στην ίδια αυτή εποχή που η σιωπή είναι συνενοχή, 
you have the right to remain silent.
Αν δεν ξέρεις πώς να εκφραστείς, δημιουργώντας παράλληλα το νόημα της έκφρασης, 
στην εποχή της αμφισημίας, της ρευστότητας, της ταλάντωσης, της ανατροφοδότησης, του επαναπροσδιορισμού καθώς ανοίγει το μαύρο κουτί της Πανδώρας, 
you have the right to remain silent.
Καθώς η μεταμοντέρνα κατάσταση επικοινωνίας περνά στην πιο ζοφερή φάση επίθεσης στην ουσία του γεγονότος, 
you have the right to remain silent.
Ακόμα, γιατί ό,τι πεις μπορεί να χρησιμοποιηθεί ενάντια σε ό,τι πεις, 
you have the right to remain silent.
Κι επειδή δεν έχεις το δικαίωμα να μένεις σιωπηλός, 
you have the right to remain silent, 
μέχρι ν’ απελευθερωθούν οι λέξεις
κι άφοβα κάτω από το δέντρο της ζωής να συναντηθούν με τα νοήματα.
Συμμετέχουν
Ιουλία Αθανασάκη, Κύρα Αλιγιζάκη, Ρούλα Αναγνώστου, Κίμων Αξαόπουλος, Μαρία Αποστολοπούλου, Δέσποινα Ασλανίδου, Δώρα Ασπρογενίδου, Σταύρος Βιδάλης, Ελπίδα Γαδ, Ευστάθιος Γκεβρέκης, Σωτήρης Γκουσγκούνης, Μαρία Δουκάκη, Τζίμης Ευθυμίου, Μαρίλη Ζαρκάδα, Κατερίνα Θεοδωρακοπούλου, Τζένη Καπερνάρου, Αφροδίτη Καραμανλή, Ουρανία Καραμούζη, Κατερίνα Κεράτσα, Δήμητρα Λανοπούλου, Κοσμάς Λιλικάκης, Λυδία Μαργαρώνη, Στέλλα Μουρκογιάννη, Ειρήνη Μπαδόλα, Τάσος Μπαμπάσης, Ελένη Μπέκου, Γιάννης Μπέσκος, Ισμήνη Μπονάτσου, Ίωνας Πανόπουλος, Αλέκος Σταματόπουλος, Ελευθερία Πανούση, Δέσποινα Πανταζή, Στέλλα Παπαθανασίου, Μαρία Πάστρα, Κατερίνα Ριμπατσιού, Βασιλική Σοφρά, Κατερίνα Σταθοπούλου, Κωνσταντίνα Συλίκου, Γιώργος Συράκης, Μπέτυ Τσιγαρίδα, Γιώργος Τσιουκανέρης, Αμαλία Φερεντίνου, Δημήτρης Φόρτσας, Γιώργος Χουρχούλης, Έλλη Χούσου, Αγγελική Χρυσοβιτσάνου


tovima
Η διεθνής συνάντηση σύγχρονης τέχνης Art-Athina γίνεται 20
Την 20ή διοργάνωσή της γιορτάζει φέτος η Art - Athina, η διεθνής συνάντηση σύγχρονης τέχνης, που θα ανοίξει τις πύλες της στο Κλειστό Γήπεδο Παλαιού Φαλήρου TaeKwonDo την Πέμπτη 4 Ιουνίου. Η διοργάνωση θα πραγματοποιηθεί από τις 4 έως τις 7 Ιουνίου.
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιήσει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος, το βράδυ της Παρασκευής.
Ελληνικές και ξένες αίθουσες τέχνης βρίσκονται στο επίκεντρο της διοργάνωσης. Συνολικά, συμμετέχουν 41 γκαλερί από 13 χώρες. Αξιοσημείωτη είναι η αύξηση του αριθμού των συμμετεχόντων από το εξωτερικό, που φέτος έφτασαν τους 17, μια αύξηση 50% από το 2013.
Επιπλέον, πολιτιστικοί φορείς, όπως μουσεία, ιδρύματα, καλλιτεχνικές εκδόσεις και media, θα συνεισφέρουν στη διαμόρφωση μίας ολοκληρωμένης εικόνας του εικαστικού τοπίου της εποχής.
Οι γκαλερί που συμμετέχουν στην Art-Athina 2015 είναι: 
a.antonopoulou.art (Αθήνα), αγκάθι – κartάλος (Αθήνα), Αίθουσα Τέχνης "Καπλανών 5" (Αθήνα), Αίθουσα Τέχνης Καππάτος (Αθήνα), Αίθουσα Τέχνης Περίτεχνων Καρτέρης (Αθήνα), Αίθουσα Τέχνης Τεχνοχώρος (Αθήνα), ΑΛΜΑ (Αθήνα, Τρίκαλα), Alpha C.K. Art Gallery (Λευκωσία, Κύπρος), Art Zone 42 Gallery (Αθήνα), Artower Agora (Αθήνα), Asian Art Works Busan / Beijing (Μπουσάν, Κορέα), Αστρολάβος (Αθήνα), Γκαλερί ΑΔ (Αθήνα), Γκαλερί Έρση (Αθήνα), Γκαλερί Παπατζίκου (Βέροια), Γκαλερί Σκουφά (Αθήνα), Canal 05 Art Gallery (Βρυξέλλες, Βέλγιο), Depo Darm (Αθήνα), Donopoulos IFA (Θεσσαλονίκη), Εικαστικός Κύκλος (Αθήνα), εκφραση-γιαννα γραμματοπουλου (Αθήνα), Eleftheria Tseliou gallery Αθήνα), Francoise Heitsch (Μόναχο, Γερμανία), GALERIE LAUREEN THOMAS (Καν συρ Με, Γαλλία), Gallery Binyil (Κωνσταντινούπολη, Τουρκία), Gallery Wul (Γκόγιανγκ, Νότια Κορέα), IAGA International Art Gallery Angels (Κλουζ-Νάποκα, Ρουμανία), Joey Ramone (Ρότερνταμ, Ολλανδία), Kalfayan Galleries (Αθήνα-Θεσσαλονίκη), Μέδουσα Αίθουσα Τέχνης (Αθήνα), Mihalarias Art (Αθήνα), mirko mayer gallery / m-projects (Κολωνία, Γερμανία), Mulier Mulier Gallery (Κνόκε Ζότε, Βέλγιο), Nitra Gallery (Θεσσαλονίκη), taubert contemporary (Βερολίνο, Γερμανία), The Collection Gallery (Λευκωσια, Κύπρος), The Public House of Art (Αμστερνταμ, Ολλανδία), Tsatsis Projects / Artforum (Θεσσαλονίκη), Ufofabrik Contemporary Art Gallery (Μοένα, Ιταλία), widmertheodoridis (Ζυρίχη, Ελβετία), Zina Athanassiadou Gallery (Θεσσαλονίκη).
Το Platforms Project @ Art-Athina συνεχίζει για τρίτη χρονιά να χαρτογραφεί την εικαστική δράση όπως αυτή παράγεται μέσα στα πλαίσια ομαδικών πρωτοβουλιών. Φέτος συμμετέχουν 48 πλατφόρμες από 15 χώρες τις οποίες επανδρώνουν συνολικά 700 καλλιτέχνες οι οποίοι θα αναζητήσουν με τις ομάδες τους λύσεις στα εικαστικά τους ερωτήματα.
Στα τρία χρόνια παρουσίας του, το Platforms Project @ Art-Athina έστησε ένα διεθνές δίκτυο μέσω των σχέσεων που δημιουργήθηκαν μεταξύ των καλλιτεχνών που συμμετείχαν με τις πλατφόρμες. Τιμώμενη χώρα του αφιερώματος είναι η Ολλανδία που με τα διακριτικά της συμμετέχουν στο αφιέρωμα τέσσερις πλατφόρμες.
Art-Athina Contemporaries: 2015-1976. Eπιμέλεια Χριστόφορος Μαρίνος. Το θέμα της έκθεσης προέκυψε μέσα από την επιλογή των έργων των καλλιτεχνών και την παράλληλη ανάγνωση ορισμένων κειμένων. Οι καλλιτέχνες που παίρνουν μέρος προέρχονται κατά κύριο λόγο από τις συμμετέχουσες γκαλερί του βασικού προγράμματος της Art Athina. Η έκθεση προτείνει εναλλαγές εικόνων, που ιδωμένες ως σύνολο, χαράσσουν μια αφηγηματική διαδρομή, από το σκοτάδι στο φως, από την παράσταση στη αφαίρεση, από το τώρα στο παρελθόν, από τη Δύση στην Ανατολή, από το πολιτικό στο προσωπικό, από το ασυνείδητο στο συνειδητό, από την πράξη στη σκέψη, από την εργασία στο ήλιο, από τη γη στον ουρανό.
«Τιμώμενος Συλλέκτης» της επετειακής Art-Athina 2015 είναι ο Δάκης Ιωάννου, ιδρυτής του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ, που συμμετέχει με την παρουσίαση της εξαιρετικής εγκατάστασης του εικαστικού Νίκου Nαυρίδη με τίτλο “Αναπνοή” (Breath). To έργο πρωτοπαρουσιάστηκε στο Ελληνικό περίπτερο της 51η Μπιενάλε της Βενετίας, το 2005.
Ο καλλιτέχνης εμπνεύστηκε το έργο από το ομώνυμο θεατρικό μονόπρακτο του Σάμιουελ Μπέκετ του 1969, στο οποίο ο Ιρλανδός συγγραφέας βασιζόμενος σε έναν θεατρικό μινιμαλισμό, χρησιμοποίησε μία ανάσα και μόνο ως μοναδικό περιεχόμενο του έργου του. Ο έλληνας εικαστικός μεταφέρει με ποιητικό τρόπο την ιδέα της ανάσας, όπως εκφράζεται στο έργο του Ιρλανδού διανοούμενου προβάλλοντας βίντεο στο πάτωμα που συνοδεύονται από έντονους ήχους αναπνοής.
Παράλληλα, διεθνούς φήμης θεωρητικοί τέχνης, επιμελητές και εικαστικοί θα πραγματοποιήσουν ομιλίες στο πλαίσιο της 20ης Art-Athina.
Το καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο «Ώρα» θα τιμήσει φέτος με ειδικό αφιέρωμα η Art Athina. Η «Ώρα» εγκαινιάστηκε από τον ζωγράφο Ασαντούρ Μπαχαριάν το 1969 στο νεοκλασικό κτίριο επί της οδού Ξενοφώντος 7 στο Σύνταγμα. Την περίοδο της δικτατορίας οι χώροι του κέντρου λειτούργησαν ως ένα πεδίο έκφρασης καλλιτεχνών αποδιοπομπαίων από το σύστημα που καθόριζαν οι πολιτικές συγκυρίες της εποχής. Οι δημιουργοί που κατέθεταν στην «Ώρα» το έργο τους, δεν περιοριζόντουσαν στα εικαστικά αλλά κάλυπταν με το έργο τους ένα μεγάλο φάσμα των τεχνών. Η δράση του χώρου συνεχίστηκε με τις ίδιες παραμέτρους μέχρι και το 1992, τη χρόνια που έκλεισε το κέντρο όταν αποφάσισε ο δήμος της Αθήνας να μετατρέψει τους χώρους του νεοκλασικού της Ξενοφώντος σε γραφεία δημοτικών κινήσεων.
Ποια είναι η ζωγραφική μετά την ζωγραφική; Είναι ο τίτλος- ερώτημα του αφιερώματος που επιμελείται ο Μάνος Στεφανίδης το οποίο αφορά το graffiti και τους δημιουργούς τους. Το αφιέρωμα επιδιώκει να τιμήσει μια τέχνη που οι δημιουργοί της στα όρια του νόμου και των θεσμών, συχνά κυνηγημένοι ή απαξιωμένοι εκφράζουν μια ιδιότυπη εικαστική αναγέννηση σε ένα τόπο και μια εποχή βαθιάς κρίσης. Κρίση που είναι και πολιτιστική και ιδεολογική.
Στην παρούσα έκθεση μετέχει συμβολικά ο Βλάσης Κανιάρης (1928-2011) «πρωτοπόρο απολογητή των τοίχων της Αθήνας και της καθημερινής γλυκόπικρης ιστορίας τους αλλά και πρόδρομο των εκατοντάδων(!) street artists του σήμερα» όπως σημειώνει ο επιμελητής του αφιερώματος. Το εντυπωσιακό project που παρουσιάζεται στην Art-Athina 2015 υπογράφουν ο Μανώλης Αναστασάκος, o Βασίλης Γρυπαράκης (Billy Gee) και ο Άλεξ Μαρτίνεζ. Θέμα του η Δημιουργία του Αδάμ από τη Cappella Sixtina αλλά με όλα τα αμφιλεγόμενα που μπορεί να έχουν οι δάκτυλοι, τα δάχτυλα, οι δακτυλικές χειρονομίες στην ανθρώπινη μοίρα.
Η Art-Athina δίνει την ευκαιρία στους νεαρούς επισκέπτες να ανακαλύψουν νέες δεξιότητες και τρόπους έκφρασης και να ενεργοποιήσουν την εικαστική τους αντίληψη, σε ένα ειδικά σχεδιασμένο διαδραστικό χώρο τέχνης μέσα στην διοργάνωση. Σε συνεργασία με την Art-Athina 2015, ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός, Very Young Contemporary Art, παρουσιάζει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Silver Andy με αναφορά στο έργο και την προσωπικότητα ενός από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους της ποπ αρτ, τον Άντι Γουόρχολ. Mε άξονα δύο - λιγότερο διάσημα- έργα του Γουόρχολ, την εγκατάσταση Silver Clouds και τα ασπρόμαυρα φιλμ-πορτραίτα του καλλιτέχνη, γνωστά ως Screen Tests, το family room της φουάρ μετατρέπεται σε έναν χώρο παιχνιδιού και εικαστικού πειραματισμού φιλοξενώντας μια σειρά από διαδραστικές δραστηριότητες.
Τα «εγκαίνια» του Διάσπαρτου Ανοιχτού Μουσείου Αττικής θα πραγματοποιηθούν στις 6 Ιουνίου, στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων της Art Athina. Πρόκειται για την έκθεση που διοργανώνει το S. O. M. A (Scattered Open Μuseum of Attica) μία ανοιχτή διάσπαρτη δομή με πιλοτικό χαρακτήρα με κοινωνικά και πολεοδομικά χαρακτηριστικά. Η έκθεση αφορά τη σύγχρονη τέχνη εστιάζοντας και ερμηνεύοντας επιλεγμένους τόπους στην Κερατέα Αττικής. Ακόμα περιέχει αρχαία και σύγχρονα αντικείμενα όπως λαογραφικά και αρχαιολογικά ευρήματα που ανήκουν σε μόνιμες συλλογές Κατοίκων της Κερατέας. Σκοπός της είναι να διερευνήσει την έννοια των Μουσείων ως «Κοινών» και τις δυνατότητες πολιτιστικής και τουριστικής ανάπτυξης της περιοχής μέσα από τη συνεργασία με την τοπική κοινωνία και τους τοπικούς συλλόγους και θεσμούς που αναζητούν συμμετοχικές απαντήσεις σε σύγχρονα ζητήματα σχεδιασμού του ελληνικού τοπίου. Θα παρουσιαστούν επιτόπια έργα, φωτογραφίες, σχέδια και κείμενα των: Βασίλης Βασιλακάκης, Κωστής Βελώνης, Κατερίνα Βέλλιου, Βαγγέλης Γκόκας, Νίκος Καζέρος, Αλέξανδρος Κιουπκιολής, Ρίκα Κριθαρά, Πάνος Μέτζος, Metoo, Ομάδα Φιλοπάππου, Κατερίνα Παπαζήση, Ελένη Πετούρη, Μαρία Σαρρή, Άγγελος Σκούρτης, Αγγελική Σβορώνου, Κώστας Τσώλης, Κατερίνα Ζαφειροπούλου. Επιμέλεια έκθεσης: Γιώργος Ιατρού και Χαρίκλεια Χάρη.
Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, καθώς και του Δήμου Αθηναίων.
......................
Γράφειν
Art-Athina, ή οι εφιάλτες του συλλογικού ασυνειδήτου της πανανθρώπινης φυλής
Ἀναρτήθηκε στὶς 06/11/2015
Από τον ποιητή και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα www.konstantinosbouras.gr
Πήγα κι εγώ, μαζί με άλλους δημοσιογράφους, κριτικούς και ανθρώπους των Γραμμάτων και των Τεχνών να δω και τη φετεινή έκθεση της Art-Athina στο κλειστό γήπεδο του Π. Φαλήρου κι ήρθα αντιμέτωπος με τους εφιάλτες, τις φοβίες, τους Λαιστρυγόνες και τους Κύκλωπες, που κουβαλάει στην πανανθρώπινη ψυχή του το ανθρώπινο είδος, έτσι όπως καταγράφονται από την ευαίσθητη γραφίδα και χρωστίδα των καλλιτεχνών – σεισμογράφων μιας πολιτισμικής Κρίσης που δεν θα αποσοβηθεί γρήγορα και το οικονομικόν είναι μόνον το πλέον εύκολο και διαχειρίσιμο μέρος της.
Η απομάκρυνση από τη Φύση, η ρύπανση ως μόλυνση συνειδήσεων και κορμιών από ψυχοσωματικές τοξίνες, οδηγεί σε παραισθητικές πραγματικότητες μεσαιωνικής κακογουστιάς (με ελάχιστες εξαιρέσεις). Το χιούμορ κι η απεικόνιση της φυτικής και ορυκτής ή υδάτινης ακόμα αρμονικής πολυφωνίας μοιάζει απόν, αναχρονιστικό κι εκτός συρμού, σε παρόμοιες εκδηλώσεις, όπου μπορείς να δεις μία ικμάδα του ψηφιδωτού της Σύγχρονης Τέχνης.
Ο αστικός ιστός ως φυλακή οδηγεί σε αποσάθρωση την ανθρώπινη συλλογική συνείδηση, που εκφυλίζεται σε απομονωμένους ατομικούς πυρήνες με σκληρό κέλυφος και καβαφικά «τείχη» χτισμένα γύρω τους, όπου σύμφωνα με την περίφημη ρήση του Σαρτρ από τη «Ναυτία»: «η Κόλαση είναι οι άλλοι». Αυτό που θα μπορούσε να είναι παράδεισος κι αρωγός στις κοινές προσπάθειες εξημέρωσης και καλλιέργειας της Φύσης μετατρέπεται σε διαρκή εφιάλτη που ανατροφοδοτεί διαρκώς παρανοϊκές τάσεις φυγής από τον πλησίον, από τον συνάνθρωπό μας, που έχει μετατραπεί στον χειρότερο εχθρό μας.
Η Τέχνη του καιρού μας, έτσι όπως εκφράστηκε αντιπροσωπευτικά (;) στο φετεινό εποικοδομητικό Art-Athina αναζητεί τη διέξοδο από την πολυπολιτισμική Κρίση που μας μαστίζει εκόντες-άκοντες, αθώους κι ένοχους…
Θα ξεχωρίσω, παρ’ όλες τις εκπεφρασμένες πιο πάνω επιφυλάξεις μου, κάποιους καλλιτέχνες και έργα που με σημάδεψαν.
Ο Καλλιτέχνης Γιώργος Γιώτσας με το “Nature in Love – One”, σε συνεργασία και σε εικαστικό διάλογο με τον Ibrahim Koc, δίνει ακριβώς την απόσταση του σύγχρονου αστικοποιημένου ανθρώπου από τον «Φυσικό Άνθρωπο» του Ρουσσώ.
Ο Ibrahim Koc απεικονίζει ορθώς τον στρουθοκαμηλισμό μας στο γλυπτό με το κεφάλι του εθελοτυφλούντος πτηνού εγκλωβισμένο σε έναν διάφανο κύβο.
Η καλλιτέχνις όμως που λάτρεψα ήταν η Χρύσα Βεργή (Chryssa Verghi “Fragmenta Laci”) με τα υδάτινα τοπία της, που αν και λιμνασμένα δεν γίνονταν ποτέ βαλτώδη, κι η ζωγραφισμένη χλωρίδα της έδινε μιαν οργιαστική μελωδία της Φύσης, η οποία αν και «αναρχική», γνωρίζω καλώς μέσα στο Χρόνο την υψηλή τέχνη σύνθεσης των αντιθέτων κι εναρμονισμού των πάντων. Καλλιτέχνιδες σαν την Χρύσα Βεργή και την συγγενική της (θεματολογικώς κι αισθητικώς) Μαριέττα Πεπελάση, δείχνουν μια περισσότερο ανθρώπινη (χωρίς να είναι απαραίτητα ανθρωποκεντρική) διέξοδο από την Κρίση που μαστίζει τον Δυτικό Πολιτισμό μας, σφηνωμένο ανάμεσα στις Συμπληγάδες Πέτρες της Ελευθερίας και της απροσχημάτιστης καταστροφικής ελευθεριότητος.
Ιδιαίτερα λειτουργική και παρεμβατική η συλλογική υλοποίηση της ιδέας της Σιωπής (εξαναγκαστικής ή ηθελημένης) στο πρόγραμμα “You have the right to remain silent but you don’t have to remain silent” διοργανωμένο και στημένο μοναδικά από τον «Ορίζοντα γεγονότων». Συλλογική εργασία που δεν γίνεται δουλειά-δουλεία. Η βασική ιδέα είναι κι εδώ ο κύβος-φυλακή. Ξεχώρισα τον εικαστικό και αρχιτέκτονα Τάσο Μπαμπάση, την Βασιλική Σοφρά με το εφιαλτικό (κατ’ εμέ, πάντα) «Διασυνδέσεις – Διεργασίες στη Σιωπή», τον Γιώργο Συρράκο με τις μασέλες και τα εφιαλτικά ιπτάμενα στις «Μύγες», την Κωνσταντίνα Συλίκου με τις «Λέξεις…» (πηλός και ξύλο), την Ειρήνη Μπαδόλα με τη «Φυλακή του Μπλε», τον Σωτήρη Γκουσγκούνη με το «Life in a Box». Όλοι τους ήταν υπέροχοι, μοναδικοί, πρωτότυποι κι αλληλοσυμπληρωνόμενοι.
Πολύχρωμα κι ατάκτως αναρχικά τα ακρυλικά των Π. Σιάγκρη – Κ. Τόλη. Η αποδόμηση του Ωραίου μέσα από την αγωνία της προσκαιρότητος και τυχαιότητός του.
«Περί Τυφλότητας» η εργασία του Άγγελου Αντωνόπουλου, κονστρουκτιβιστικά νουάρ και με αποχρώσεις θρίλερ.
Στέκομαι στο Instructions Booklet «Build your own συγκρο-τρίκυκλο».
Άφησα τελευταίο στο σύντομο σημείωμά μου το “Eleusis 21” και το πάντα ενδιαφέρον Φεστιβάλ «Αισχύλεια 2015». Το Χθες συναντά το Τώρα και η πρωτοπορεία την παράδοση. Μην το χάσετε!
............................
skipperondeck.gr
To αποτύπωμα της Art-Athina 2015
Η σημαντικότερη εικαστική διοργάνωση της χώρας επαναπροσδιορίζεται και μεταδίδει ένα ξεκάθαρο και αυτόνομο στίγμα της σύγχρονης τέχνης εν μέσω χαλεπών καιρών. Η επιβράβευση ήρθε από το ίδιο το κοινό καθιστώντας την επετειακή 20η διοργάνωση του σημαντικότερου ελληνικού εικαστικού θεσμού κορυφαία σε επισκεψιμότητα αλλά και επιβεβαιώνοντας ότι η αθηναϊκή art-fair έχει ισχυρό έρεισμα στην εικαστική πραγματικότητα.
Συνολικά 39.000 επισκέπτες, φιλότεχνοι και μη, πέρασαν την είσοδο του Κλειστού Π. Φαλήρου (Γήπεδο TaeKwonDo) το τετραήμερο από την Πέμπτη 4 έως και την Κυριακή 7 Ιουνίου, γεγονός που οφείλεται στο αξιόλογο και ολοκληρωμένο πρόγραμμα με υψηλά ποιοτικά κριτήρια, με κεντρικό πυρήνα τις αίθουσες τέχνης.
Σε κοινό παλμό με τις εικαστικές προτάσεις των γκαλερί συντονίστηκε το παράλληλο πρόγραμμα που περιείχε ομιλίες, διαλέξεις, παρουσιάσεις, εκθέσεις κ. α. Παράλληλα, στην πλήρη σκιαγράφηση του εικαστικού τοπίου συνέβαλαν οι φορείς, τα μουσεία και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης που συμμετείχαν στην Art Athina με ειδικά περίπτερα.
Στο ζωηρό πνεύμα της “Art-Athina” συνέβαλε η θετική ενέργεια που μετέδωσαν οι 800 συνολικά καλλιτέχνες που συμμετείχαν στη φετινή εικαστική γιορτή, παρουσιάζοντας έργα από το σύνολο των μέσων έκφρασης: ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, βίντεο και κατασκευές.
Ειδικότερα, οι 41 γκαλερί από 13 χώρες παρουσίασαν έργα που στοιχειοθέτησαν τα χαρακτηριστικά της σύγχρονης εικαστικής ταυτότητας, παρουσιάζοντας μία αντιπροσωπευτική εικόνα της σύγχρονης εικαστικής πραγματικότητας στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Φέτος, η θεσμική ανταπόκριση της πολιτείας στη διοργάνωση ήταν καθοριστική. Για πρώτη φορά στη μακρόχρονη πορεία του θεσμού εγκαινίασε τη διοργάνωση η Α.Ε, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, κύριος Προκόπιος Παυλόπουλος παρουσία του Αναπληρωτή Υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, κύριου Νίκου Ξυδάκη και του Δημάρχου Αθηναίων κύριου Γιώργου Καμίνη την Παρασκευή 5 Ιουνίου.
Εκ μέρους της διοργάνωσης καλωσόρισε και απεύθυνε χαιρετισμό στον πρώτο πολίτη της χώρας η Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης, Γιάννα Γραμματοπούλου.
«Στη δύσκολη αυτή ιστορική περίοδο οι τέχνες στέκονται όρθιες και συνομιλούν με την κοινωνία και το κοινό τους» είπε ο Νίκος Ξυδάκης τονίζοντας ότι η φετινή Art-Athina είναι από τις πιο ωραίες που έχει επισκεφτεί τα τελευταία χρόνια. Επίσης υπογράμμισε ότι είναι η πρώτη φορά που Πρόεδρος της Δημοκρατίας εγκαινιάζει την Αrt-Athina λέγοντας ότι το γεγονός αυτό αποτελεί «τιμή για τον κόσμο των εικαστικών». Ο αναπληρωτής Υπουργός ευχήθηκε στους νέους δημιουργούς «να εκφράσουν με δύναμη και πίστη αυτό που επιθυμούν». Αναφέρθηκε επίσης στην ελπίδα και την αισιοδοξία που πηγάζει από τη διοργάνωση λέγοντας ότι «μέσα σε αυτή τη δύσκολη ιστορική περίοδο είναι σημάδι αυτοπεποίθησης και πίστης».
Ο Δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης είπε ότι: η «Η Art-Athina αποτελεί ένα ελπιδοφόρο παράθυρο για το αύριο» πρόσθεσε τη διαπίστωση του ότι «η κρίση έχει κινητοποιήσει αστείρευτες δυνάμεις που δίνει τις απαντήσεις και θέτει μεγάλα ερωτήματα στον χώρο της τέχνης» και υπογράμμισε πως θεωρεί την Art-Athina σοβαρή έκφραση αυτού του κινήματος στη χώρα μας. Κλείνοντας την ομιλία του προέτρεψε όλους να «χαρούν την έκθεση».
Τιμώμενος Συλλέκτης της 20ης Art-Athina ήταν ο Δάκης Ιωάννου, ιδρυτής Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ. Η διαδραστική εγκατάσταση του εικαστικού Νίκου Nαυρίδη με τίτλο “Αναπνοή” (Breath) υποδεχόταν του επισκέπτες της Art-Athina και τους οδηγούσε στην καρδιά της έκθεσης.
Η εικαστική αντανάκλαση της εποχής σε κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο διαμορφώθηκε στο Platforms Project @ Art-Athina 2015 σε επιμέλεια Άρτεμις Ποταμιάνου. Το πρόγραμμα για τρίτη χρονιά χαρτογραφεί την εικαστική δράση όπως αυτή παράγεται μέσα στα πλαίσια ομαδικών πρωτοβουλιών. Φέτος συμμετείχαν 48 πλατφόρμες από 15 χώρες τις οποίες επανδρώνουν συνολικά 700 καλλιτέχνες. Ένα σύνολο που δημιούργησε το περιβάλλον μίας ομαδικής εικαστικής μέθεξης με συλλογικό χαρακτήρα αναζητούν με τις ομάδες τους λύσεις στα εικαστικά τους ερωτήματα. Τιμώμενη χώρα του αφιερώματος ήταν η Ολλανδία.
Η έκθεση «Art-Athina Contemporaries: 2015-1976» σε επιμέλεια Χριστόφορου Μαρίνου πρόσφερε στο κοινό μια αφηγηματική διαδρομή μέσω των εικαστικών της μεταπολίτευσης. Οι καλλιτέχνες που πήραν μέρος προέρχονται από τις συμμετέχουσες γκαλερί του βασικού προγράμματος της Art-Athina.
Το αφιέρωμα «Talks @ Art-Athina» παρουσίασε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα που κάλυψε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων. Οι ομιλίες ήταν αφιερωμένες στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον αλλά και στις προεκτάσεις της τέχνης στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Αξιοσημείωτη ήταν η συζήτηση που διοργάνωσε η Art-Athina σε συνεργασία με το “The Toc” με τίτλο «Η Τέχνη στην Ελλάδα της Κρίσης». Την εκδήλωση άνοιξε με χαιρετισμό της η Πρόεδρος του The Toc, Έλλη Στάη. Το θέμα προσέγγισαν μέσα από πολλές και διαφορετικές προεκτάσεις οι: Νίκος Ξυδάκης (Αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού Παιδείας και Θρησκευμάτων), Δημήτρης Δασκαλόπουλος (Συλλέκτης), Πάνος Χαραλάμπους (Πρύτανης Ανώτερης Σχολής Καλών Τεχνών), Μάνος Στεφανίδης (Αναπληρωτής Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών), Παντελής Αραπίνης (Γκαλερί ΑΔ), Κώστας Βαρώτσος (Εικαστικός, Καθηγητής Αρχιτεκτονικής Σχολής ΑΠΘ) και Ανδρέας Τσουράπας (Οργανωτής του «Athens Street Art Festival). Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος του The Toc, Κατερίνα Λυμπεροπούλου.
Σημαντική στιγμή της διοργάνωσης ήταν η απονομή του Επαίνου AICA την Κυριακή 7 Ιουνίου. Βραβείο Έργου Ζωής απενεμήθη στο Δημήτρη Αληθεινό και Βραβείο Έκθεσης στον Πάνο Χαραλάμπους.
Στο πλαίσιο του αφιερώματος σε μια ιστορική Ελληνική γκαλερί που έχει σταματήσει τη λειτουργία της, ο Μάνος Στεφανίδης παρουσίασε αφιέρωμα στο Πνευματικό Κέντρο Ώρα. Σε αυτή την ξενάγηση στο χρόνο και την ιστορία συνέβαλε ο τεχνοκριτικός Μανόλης Μαυρομάτης και ο εικαστικός Δημήτρης Αληθεινός, ενώ αθρόα ήταν η προσέλευση του κοινού.
Στον χώρο του KIDS LAB με την καθοδήγηση της ομάδας του Very Young Contemporary Art (διευθύντρια Χάρριετ Μητράκου-Γυπαράκη), οι εκκολαπτόμενοι φιλότεχνοι έπαιξαν δημιουργικά παίρνοντας μέρος στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Silver Andy” με αναφορά στο έργο και την προσωπικότητα ενός από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους της ποπ αρτ, τον Άντι Γουόρχολ.
Η λέσχη «Salon de Bricolage» του ομίλου Πανά, έδωσε νέα πνοή στο VIP χώρο της Art-Athina. Στο ειδικά διαμορφωμένο VIP lounge, τα μέλη της λέσχης και οι VIP επισκέπτες της Art-Athina είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις και ιδέες σχετικά με τη foire και να δουν την ομαδική έκθεση με τίτλο "No More Tricks”, την οποία επιμελήθηκε η Άννα Χατζηνάσιου και αποτελείτο απο έργα από τις εκθέσεις που έχει φιλοξενήσει η «Salon de Bricolage».
Η Art Athina ακολούθησε και φέτος κοινωνική πολιτική δίνοντας την ευκαιρία σε χιλιάδες κόσμου να παραστεί στο μεγαλύτερο εικαστικό γεγονός της χώρας. Η είσοδος του χώρου ήταν δωρεάν για νέους έως 18 ετών, τα μέλη του Εικαστικού Επιμελητηρίου Τεχνών Ελλάδος, της AICA HELLAS και για τους δημοσιογράφους, ενώ μειωμένο εισιτήριο πλήρωσαν φοιτητές, κάτοχοι κάρτας ανεργίας και άτομα άνω των 65 ετών.
Τέλος, ιδιαίτερα σημαντική ήταν η συνεισφορά των οι εθελοντών της Art-Athina, οι οποίοι συνέβαλαν με τις υπηρεσίες τους σημαντικά στον οργανωτικό ιστό.