2017-08-23-SYROS LAND ART PROJECT



SYROS LAND ART PROJECT
Εικαστική Δράση
σε συνεργασία με την Αγγελική Μπρισνόβαλη
και τον ΠΟΛΥΧΩΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ & ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΣΥΡΟΥ
Καλαμίσια στη Σύρο
28/8/2017 – 30/8/2017
ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ


Επειδή ο Ορίζοντας δεν ησυχάζει,
Φίλτατοι, το σημαντικό project «Έργα_ΓΗΣ» (Land Art) είναι σε εξέλιξη και θα είμαστε παρόντες στη Σύρο, 28-30 Αυγούστου, με κεντρική ιδέα τη διάδρασή μας με τη γη και τα υλικά της.
Το «Έργα_ΓΗΣ» είναι μια ελεύθερη εικαστική παρέμβαση στο τοπίο συγκεκριμένης παραθαλάσσιας περιοχής στο νησί της Σύρου. Η τοποθεσία έχει επιλεγεί για την αξία της ως αυθεντικής κυκλαδίτικης φυσικής ομορφιάς και την μορφολογία του εδάφους της ως παραθαλάσσιου κυκλαδίτικου τοπίου χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση. Ο ιδιωτικός αυτός χώρος βρίσκεται πολύ κοντά στην Ερμούπολη, έχει συνολικά 11 στρέμματα μέγεθος (50Χ200 m), συνορεύει στη στενή του πλευρά από επάνω με περιφερειακό δρόμο και αντίστοιχα από κάτω με βραχώδη ακτή και τη θάλασσα και παραχωρείται από την Αγγελική Μπρισνόβαλη (εικαστικό και καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αιγαίου στο τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων), στα πλαίσια ερευνητικής και επιμελητικής εργασίας της ίδιας σε συνεργασία με τον Ορίζοντα Γεγονότων και τον Πολυχώρο Πολιτισμού & Δημιουργίας Σύρου.
Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε επιτόπου έργα, με σεβασμό στη φύση και το τοπίο της, στους άξονες της γλυπτικής, των κατασκευών, των site specific installations, της land art και της performance.
Οι καλλιτέχνες θα κάνουν χρήση των διαθέσιμων φυσικών υλικών που βρίσκονται διάσπαρτα στον χώρο καθώς και μικτών μέσων, όπως φυσικού και τεχνικού φωτισμού, ήχου, βίντεο, φωτογραφίας κ.τ.λ.
Οι δράσεις θα καταγραφούν με προοπτική παρουσίασης και δημιουργίας ενός εικαστικού χάρτη που θα αφορά και άλλους τόπους εκτός αυτόν της Σύρου.
Η Land Art είναι μια περιοχή αμφισβήτησης στην Ιστορία της Τέχνης, σε απόσταση από την εμπορευματική διαδικασία και ίσως σε ικανή απόσταση από τον εγωισμό του έργου τέχνης και του ίδιου του καλλιτέχνη. Εδώ το έργο καλείται ν’ ακολουθήσει τη Φύση. Να την αναγνώσει και να διδαχτεί από αυτή, μέχρι να επαλειφθεί από τον χρόνο και να απορροφηθεί με τη φυσική του μετάλλαξη. Μέσα του αναδιαπραγματεύεται η έννοια του χρόνου, αφού η εφήμερη χειρονομία παίρνει χαρακτηριστικά διάρκειας, μέσα από τη συγκινησιακή ένταση του αποτυπώματος που αφήνει αλλά και με τη βοήθεια της τέχνης του αρχείου. Το έργο μπορεί να είναι όχημα κριτικής απέναντι στην καταστροφή του Περιβάλλοντος. Μπορεί ν’ αναδεικνύει τη μνήμη ή τη μυθολογική τελετουργία του τοπίου. Σίγουρα, αναζητά την αρμονία του Σύγχρονου Ανθρώπου με τη φύση του, που έχει διαταραχτεί και σημαίνοντας εικαστικά τον τόπο, συμβάλει στη δημιουργία ενός αλλού Χάρτη, φαντασιακού, κι έτσι ουσιαστικά πραγματικού, όσο η ίδια η πραγμαΓικότητα.
Τζίμης Ευθυμίου
Κατασκευαστές Κόσμων στη Σύρο
Άννα Μαραγκού & Μαρία Παλαιολόγου, Ελπίδα Γαδ, Ευάγγελος Βαλιάντζας, Τάσος Μπαμπάσης, Κατερίνα Κασσαβέτη, Σοφία Σιδηροπούλου (με τη βοήθεια της Βάσως Τερψοπούλου), Eileen Botsford, Μαρία Δουκάκη, Μαρία Αργυρακοπούλου, Ελπίδα Γαδ, Λυδία Μαργαρώνη, Αγγελική Μπρισνόβαλη, Τζίμης Ευθυμίου, Βασιλική Σοφρά, Κοσμάς Λιλικάκης, Κύρα Αλιγιζάκη & Γιώργος Μπουζούνης, Τάτη Δουβανά, Μαρία Πάστρα, Δέσποινα Πανταζή, Αφροδίτη Καραμανλή, Γιάννης Μπέσκος & Ελίζα Σιδερίδου, Άννα-Μαρία Χατζηστεφάνου, Λυδία Μαργαρώνη & Μαρία Πάστρα.
Συμμετέχοντες από άλλους τόπους
Κίμων Αξαόπουλος από τη Νάξο, Κλειώ & Κωνσταντίνα Μπολιεράκη από την Παλιόχωρα Κρήτης, Κωνσταντίνα Παρασκευοπούλου από τα Αντικύθηρα, Μαρία Κουλοβασιλοπούλου (με τη βοήθεια του Κώστα Στάμου) από τη Ζάκυνθο, Maro Michalakakos από τη Μυτιλήνη, Έλλη Χούσου-Μωραϊτη από τη Λιμνοθάλασσα Ωρωπού
.....................
ΤΙ ΕΓΡΑΨΑΝ ΟΙ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΡΓΑ
Α-ΣΤΗ ΣΥΡΟ-28/29/30 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2017
«Το γεφύρι της Λαντ-Άρτας-2017» Άννα Μαραγκού & Μαρία Παλαιολόγου
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ (ξύλα)
«Χρυσές πέτρες-2017» Ελπίδα Γαδ
READY MADE OBJECTS & ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (πέτρες, φύλλα χρυσού)
«Προσφορά-2017» Ευάγγελος Βαλιάντζας
ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (ξύλα, πέτρες, γύψος, πηλός)
Στη Γη των Κυκλάδων το πέρασμα των αιώνων!
Με τις σεβάσμιες οδηγίες της ιστορίας σκαλίζεις πεισματικά τον χρόνο και καταφέρνεις το ανάποδο γύρισμά του. Τα αμέτρητα λείψανα της ανθρώπινης δημιουργίας μαρτυρούν το σφρίγος της ζωής και όσα βήματά της αξίζει να καταγραφούν.
Εδώ στη Σύρο λοιπόν, ο Καλλιτέχνης ανασκάβοντας τη γη που περικλείει τα άπειρα υλικά, καλλιεργεί, σαν ένας άλλος γεωργός, τη μνήμη του χρόνου. Στηρίζει  με την φαντασία τoυ μια τρυφερή κίνηση χεριού. Φαντάζει το ίδιο το χέρι της Γης, βγαλμένο από τα έγκατά της και καμωμένο από τα δικά της υλικά. Είναι η προσφορά της στην ανθρώπινη σκέψη, που επιχειρεί το σκάλισμα του χρόνου μέσα από το πήλινο εγκυμονούν ειδώλιο. Πρωτόλειο εργαλείο του ανθρώπου για να σμιλέψει την κίνηση του ήλιου και της σκιάς. Η μελέτη της θέσης και των δύο θα βοηθήσει στη διαίρεση του χρόνου.
«Χέρια-2017» Τάσος Μπαμπάσης
READY MADE OBJECTS & ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ
«Φωλιές και περίεργα σπονδυλωτά-2017» Κατερίνα Κασσαβέτη
LAND ART ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (κλαδιά από πλατάνια, ξερά χόρτα, οβάλ πέτρες από παραλίες του Πηλίου, γαλαζόπετρα)
Η γαλαζόπετρα συμβολίζει το απέραντο γαλάζιο του Αιγαίου.
Τα κλαδιά δέθηκαν με σκοινόχορτο και σχημάτισαν σειρές από σπονδυλωτά που κύκλωσαν τις φωλιές.
Σημειολογικά οι φωλιές είναι το καταφύγιο που παρέχει στα ζώα προστασία και δημιουργεί κατάλληλες συνθήκες για τον πολλαπλασιασμό τους. Είναι μικρά έργα τέχνης που δημιουργούνται από τα πλέον απλά υλικά και από τη φαντασία του καλλιτέχνη. Πρόκειται για μια μεγάλη ποικιλία σχημάτων και μεγεθών, από λαγούμια στο έδαφος μέχρι και πλεκτές δημιουργίες σκαρφαλωμένες σε ψηλά κλαδιά δένδρων και φωλιές με πολύχρωμα στοιχεία. Αποτέλεσμα ένας μικρός συνοικισμός από φωλιές, κυκλωμένες από τα σπονδυλωτά στην αγκαλιά του ανέμου και της γης της Σύρου.
«Ψυχή στην ψυχή-2017» Σοφία Σιδηροπούλου (με τη βοήθεια της Βάσως Τερψοπούλου)
LAND ART ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (πέτρες, ξύλα, αγκάθια, υφάσματα, κλωστές, σπάγκοι, ασβέστης, γαλαζόπετρα)
Όλο το πέτρινο σώμα της ψυχής έχασε μονομιάς το βάρος του.
Μαζί και το δικό μου σώμα λάφρωσε.
Η ψυχή μου δεν ξεχώριζε πια από την ψυχή.
Ψυχή στην ψυχή.
Τα φτερά της ψυχής κάτασπρα.
Ίσως έχουν ανάγκη οι ψυχές απ' το λευκό, απ' τη γλύκα του και απ' τις αναμνήσεις.
Το λευκό που κράτησα για σένα.
Ψυχή στην ψυχή.
«Άσπρα θραύσματα-2017» Eileen Botsford
READY MADE OBJECTS & ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (πήλινα θραύσματα)
«Χαιρετίζω όσους δεν με χαιρέτισαν φεύγοντας-2017» Μαρία Δουκάκη
ART OBJECTS, ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ & VIDEO PERFORMANCE (χαϊκού: Ωδή θ- στον θάνατο, παλαιό έργο του 1998: εκτυπώσεις σε χαρτί ακουαρέλας 280Χ152, βελόνα και χοντρός σπάγκος, τρύπες στο χώμα, σε απαιτούμενο κατηφορικό χώρο 3Χ3 m)
Α) Χαϊκού: «Ωδή θ - στον θάνατο»
Δεν μ’ αρέσει να χαιρετώ όταν φεύγω. Απλώς γυρίζω
την πλάτη κι αφήνω την εικόνα πίσω μου. Όπως όσοι
φύγαν για πάντα και δεν μ’ αποχαιρέτησαν. Αθόρυβα.
Β) Performance: «Χαιρετίζω όσους δεν με χαιρέτισαν φεύγοντας»
Με εφόδιο την «Ωδή θ- στον θάνατο» και ανά χείρας το «Παλαιό έργο του 1998-εκτυπώσεις σε χαρτί ακουαρέλας 280Χ152», δημιουργείται ένα εφήμερο έργο land art με επιτόπου δράση - performance, η οποία βιντεοσκοπείται.
Αρχικά σκάβονται τρύπες.
Μετά το παλαιό έργο κόβεται-κομματιάζεται και τα κομμάτια του ράβονται το ένα με το άλλο με σπάγκο, ώστε να ενωθεί πάλι όλο το έργο, με κενά ανάμεσά του. Αυτά τα κενά βοηθούν στο να απομονώνεται κάθε κομμάτι ώστε κάποια να μπορούν να θαφτούν.
Έτσι, τα επάνω κομμάτια του έργου θάβονται ένα-ένα στις τρύπες που έχουν σκαφτεί, ως προσφορά στους νεκρούς.
Τα υπόλοιπα παραμένουν στην επιφάνεια της γης, χαρισμένα σ’ολους εμάς που ζούμε ακόμα, για να μας θυμίζουν το δέσιμό μας μαζί της.
«Δύο πέτρινες φιγούρες-2017» Μαρία Αργυρακοπούλου
LAND ART ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (ξερολιθιά, πέτρες)                      
Δύο φιγούρες φτιαγμένες επάνω στη μισογκρεμισμένη ξερολιθιά, από τις πεσμένες πέτρες. Μια προσπάθεια αφιερωμένη στους τεχνίτες της πέτρας που χάραξαν τις Κυκλάδες με ατέλειωτα χιλιόμετρα από ξερολιθιές και πεζούλες, μνημεία πολιτισμού που γκρεμίζονται και χάνονται σιγά-σιγά.
Ο ήλιος, ο δυνατός άνεμος, το κύμα, οι πέτρες και οι βράχοι από παράξενους σχηματισμούς της λάβας, τα χρυσά αγκάθια και οι θάμνοι που μοσχοβολούσαν πρόσφεραν ενέργεια για ακούραστη δουλειά και αίσθηση συμμετοχής στο σύμπαν σαν κόκκος άμμου. Το βάρος και το σχήμα των πετρών, σε συνδυασμό με τα ανθρώπινα όρια, ήταν καθοριστικά για την επιλογή του σημείου και κυρίως για το μέγεθος και το στήσιμο των μορφών. Πόσο άραγε θ’ αντέξουν οι φιγούρες όρθιες; Ας μην αντέξουν… η Σύρος «σ’ έδωσε τ’ ωραίο ταξείδι»…
«Ίασις-2017» Ελπίδα Γαδ
READY MADE OBJECTS & ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (βότσαλα)
«Δευκαλίων-2017» Λυδία Μαργαρώνη
ART OBJECTS & ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (ζωγραφισμένα βότσαλα)
Αναφορά στον Δευκαλίωνα, το υγρό στοιχείο και τον άνθρωπο. Εγκατάσταση με βότσαλα, καταγραφή σε βίντεο και δημιουργία αυτόνομου έργου video art.
«Κύκλος-2017» Αγγελική Μπρισνόβαλη
LAND ART ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (πέτρες)
«Περιμένοντας-2017» Τζίμης Ευθυμίου
PERFORMANCE WITH OBJECTS & ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (καθρέφτες)
«Σύννεφα-2017» Βασιλική Σοφρά
LAND ART ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (ξερά χόρτα, ασβέστης)
«Ανεμόμυλοι-2017» Κοσμάς Λιλικάκης
ART OBJECTS & LAND ART ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (πηλός, χώμα, ασβέστης, ανακυκλώσιμα υλικά)
«Έρπουσα  σύναξη-2017» Κύρα Αλιγιζάκη & Γιώργος Μπουζούνης
ART OBJECTS & ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (πηλός)
Ένα απωθημένο παιδιόθεν μπορεί να συμβεί στης Σύρας την ακτή πανταχόθεν! Κάτι σε πηλό, σε σύναξη, ρυθμικό και ερωτικό, της φύσης συνύπαρξη.
«Σημαία-2017» Τάτη Δουβανά
ART OBJECT & ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (πλέξιμο με βελονάκι και χόρτο)
«Αλέξανδρε, βαρέθηκα να σε περιμένω και βγήκα στη στεριά-2017» Μαρία Πάστρα
LAND ART ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (πέτρες, άμμος, ξερά χόρτα)
«Χρονο-γράφημα-2017» Δέσποινα Πανταζή
ART OBJECT & ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (ζωγραφισμένο κεφάλι κούκλας βιτρίνας, πέτρες, βράχος, κλαδιά, χώμα)
Το ζωγραφισμένο κεφάλι μιας κούκλας από βιτρίνα συνομιλεί με τα διάφορα στοιχεία του φυσικού περιβάλλοντος και μεταμορφώνεται.
«Χάρτινες και πέτρινες ζωγραφιές-2017» Αγγελική Μπρισνόβαλη
ART OBJECTS & ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (αυγοτέμπερα, χώμα, χόρτα, χαρτί, μπετόν σε ξύλινο καλούπι)
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: 6
«Ζωγραφίζοντας τις σκιές-2017» Αφροδίτη Καραμανλή
LAND ART ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ (κάρβουνο, αυγοτέμπερα, πέτρες)
Ζωγραφίζοντας τις δικές μου «σκιές» και στη συνέχεια τις σκιές άλλων καλλιτεχνών.
«Το τραγούδι της γης-2017» Γιάννης Μπέσκος & Ελίζα Σιδερίδου
PERFORMANCE (κίνηση, φωτογραφίες, προφορικός λόγος)
Από τα «Τραγούδια της Γης» του Μάλερ, μεταφράζεται το κείμενο του κομματιού «Αποχαιρετισμός» από τη Theano BeeKay. Η Ελίζα Σιδερίδου το ερμηνεύει κινησιολογικά μπροστά στη θάλασσα και στη συνέχεια το διαβάζει μπροστά στο κοινό.
Gustav Mahler «Das Lied von der Erde: VI. Der Abschied» (1908-1909)
Ernst Haefliger (τενόρος) Nan Merriman (κοντράλτο)
Eduard van Beinum (διευθυντής της Concertgebouw Orchestra, ηχογράφηση: 1956)
Η πηγή που χρησιμοποίησε ο Μάλερ για το lied είναι το «Die chinesische Flöte» σε μετάφραση του Hans Bethge, από τα κινεζικά. Στον «Αποχαιρετισμό» οι στίχοι προέρχονται από ποιήματα των Meng Haoran και Wang Wei της Δυναστείας Tang, με επιπρόσθετες κάποιες γραμμές από τον ίδιο τον Μάλερ.
«Αποχαιρετισμός» (μετάφραση Theano BeeKay)
Ο ήλιος βυθίζεται πίσω από τα βουνά.
Στις κοιλάδες κατεβαίνει η νύχτα με τις σκιές της, γεμάτη φρεσκάδα.
Κοίτα! Ως ένα ασημένιο καράβι πλέει το φεγγάρι στη βαθυγάλανη θάλασσα των ουρανών.
Νιώθω ένα αεράκι να φυσά απαλά πίσω από τα πεύκα του πάρκου!
Το ρυάκι τραγουδά μελωδικά μες το σκοτάδι.
Τα λουλούδια φέγγουν χλωμά στο λυκόφως.
Η γη ανασαίνει βαθιά, αναπαύεται στη σιωπή και τον ύπνο.
Όλες οι επιθυμίες μεταμορφώθηκαν τώρα σε όνειρα,
οι κουρασμένοι άνθρωποι βαδίζουν προς τα σπίτια τους
για να μάθουν ξανά στον ύπνο τους τη λησμονημένη ευτυχία και τη νεότητα!
Τα πουλιά κουρνιάζουν ήσυχα στα κλαδιά.
Ο κόσμος αποκοιμιέται!
Ο άνεμος είναι δροσερός στη σκιά των πεύκων.
Στέκομαι εδώ και προσμένω τον φίλο μου.
Προσμένω να έρθει για το τελευταίο αντίο.
Λαχταρώ φίλε μου, στο πλάι σου να απολαύσω την ομορφιά αυτής της βραδιάς.
Πού καθυστερείς; Με άφησες μόνο τόσο καιρό!
Περιπλανιέμαι εδώ κι εκεί με το λαούτο μου σε μονοπάτια γεμάτα τρυφερό γρασίδι.
Αχ ομορφιά! Αχ κόσμε, μεθυσμένε αιώνια με αγάπη και ζωή!
Κατέβηκε από το άλογο και του πρόσφερε την κούπα του αποχαιρετισμού.
Τον ρώτησε πού πηγαίνει και γιατί πρέπει να είναι έτσι.
Μίλησε κι η φωνή του ήταν πνιχτή.
Αχ φίλε μου, η τύχη δεν μου χαμογέλασε σ’αυτόν τον κόσμο!
Πού πηγαίνω;
Πηγαίνω να περιπλανηθώ στα βουνά, αναζητώ ανάπαυση για τη μοναχική μου καρδιά.
Θα πορευτώ προς την πατρίδα μου, το σπίτι μου.
Δε θα ταξιδεύω ποτέ σε ξένα εδάφη.
Ήρεμη είναι η καρδιά μου, περιμένει την ώρα της.
Παντού η λατρεμένη γη ανθίζει ανοιξιάτικα και ξαναπρασινίζει.
Παντού και για πάντα οι ορίζοντες λάμπουν γαλανοί.
Για πάντα… Για πάντα…
«Ορίζοντας Γεγονότων-Land Art-Σύρος-2017» Γιάννης Μπέσκος
ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΣΗ
Φωτογράφιση των συμμετεχόντων καλλιτεχνών: Α) σε χαρακτηριστικές τοποθεσίες της Σύρου (Δημαρχείο, Θέατρο Απόλλων, Άνω Σύρα-Βαμβακάρης, Ναυπηγεία) Β) στον τόπο δημιουργίας των έργων. Φωτογράφιση και βιντεοσκόπηση της πορείας-δημιουργίας των έργων και του τελικού αποτελέσματος και καταγραφή των αλληλεπιδράσεων φύσης και έργων κατά τη διάρκεια της δημιουργίας τους.
«Μεταμορφώσεις του Τοπίου-2017» Άννα-Μαρία Χατζηστεφάνου
ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΣΗ
Η συμμετοχή μου - εκτός από την φωτογραφική καταγραφή των τρισδιάστατων δημιουργιών των συμμετεχόντων που το επιθυμούν - περιλαμβάνει και κάποια απομονωμένα κάδρα του τοπίου.
«Μου ‘φαγες όλα τα δαχτυλίδια-2017» Λυδία Μαργαρώνη & Μαρία Πάστρα
LAND ART ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ & PERFORMANCE (ασβέστης, λουλάκι, πέτρες, αυγά βραστά, ντομάτες, ρακί)
Το κεφάλι γυναικείας φιγούρας από κυκλαδική νωπογραφία που κλείνει με ένα κολιέ στο λαιμό http://www.mixanitouxronou.gr/wp-content/uploads/2016/07/kithnos-Vryokastro-skoylariki-2-1-900x426.jpg σχεδιάζεται επάνω στη γη σε μια επιφάνεια 120 m2 περίπου. Η μαύρη γραμμή του σχεδίου γίνεται με υγρό ασβέστη, ενώ τα κοσμήματα με τρόφιμα, τα οποία, μετά την ολοκλήρωση του έργου, κερνιούνται στους παρευρισκόμενους.
Β-ΣΕ ΑΛΛΟΥΣ ΤΟΠΟΥΣ-ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2017
«Από-συν-παραπλεύσεις-2017» Κίμων Αξαόπουλος-από τη Νάξο
(κατασκευή χάρτινου καραβιού, φωτογραφίες)
«Με αγάπη από την Παλαιόχωρα-2017» Κλειώ Μπολιεράκη-από την Παλαιόχωρα Κρήτης
(εγκατάσταση με πέτρες, φωτογραφία)
«Μια παρτίδα σκάκι-2017» Κωνσταντίνα Μπολιεράκη-από την Παλαιόχωρα Κρήτης
(εγκατάσταση με πέτρες, φωτογραφία)
«Η μεταμόρφωση της φύσης όταν ανεβαίνει-αυτοσχεδιασμοί-2017» Κωνσταντίνα Παρασκευοπούλου
(εγκατάσταση με ξύλα, πέτρες, φως, νερό, καθρέφτη, performance, επεξεργασμένες φωτογραφίες, video 5,57 min)
Ανακύκλωση και επαναπροσδιορισμός των υλικών της φύσης. Η μεταμόρφωση της νύμφης … στο δέντρο Δάφνη. Η μεταμόρφωση της ύλης από το φως. Τα αειθαλή φύλλα της Δάφνης που συμβολίζουν την αιωνιότητα και την αθανασία.
«Land art στο καμένο δάσος στον Αγαλά Ζακύνθου-2017» Μαρία Κουλοβασιλοπούλου (με τη γενναιόδωρη βοήθεια του Κώστα Στάμου)-από την Ζάκυνθο
(εγκαταστάσεις με πανιά, φωτογραφίες)
Αχάριστοι άνθρωποι, καμένοι!!!
Καμένοι ίσκιοι και θροϊσματα....
Καμένες φωνές, καμένες φωλιές....
Μα η Αγάπη κυλάει ακόμα στις φλέβες μας.... μουτζουρωμένη!!!
Maro Michalakakos-από τη Μυτιλήνη
(φωτογραφία, video)
«Διακοπές-2017» Τζίμης Ευθυμίου
(ζωγραφικές, κατασκευές, εγκαταστάσεις)
«Ακοίμητοι φρουροί-2017» Έλλη Χούσου-Μωραϊτη από τη Λιμνοθάλασσα Ωρωπού
(εγκατάσταση: χρησιμοποιήθηκε φυσικός πηλός που πλάστηκε και δέθηκε με φυσικό τρόπο με ρίζες, ξύλα ξεβρασμένα από τη θάλασσα με μικρές παρεμβάσεις σμιλέματος, θαλάσσια σφουγγάρια, πέτρες, κοχύλια, καλάμια τα οποία στηρίχτηκαν στο κατακερματισμένο λευκό έδαφος από θαλασσινό αλάτι των Αλυκών, φωτογραφίες, video 10 min)
Ένα αφιέρωμα στον υγρότοπο της Αλυκής της Λιμνοθάλασσας του Ωρωπού Αττικής, με στόχο να επισημανθεί η περιβαλλοντική σημασία του συγκεκριμένου τόπου και ο προσδιορισμός του ως σημείο αναφοράς μου και ως χώρος έμπνευσης και περισυλλογής.
.......................
ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ
Μία επιμελητική δήλωση με αφορμή την δράση Land Art Project - Syros 2017, 28-29-30/8
Η αίσθηση του τόπο: Δημιουργώντας ένα καλλι-τεχνικό τοπίο στο νησί της Σύρου, των Κυκλάδων, του Δρ Κωνσταντίνου Β. Πρώιμου (Διδάσκων στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και ανεξάρτητος κριτικός τέχνης)
Η Land Art (Τέχνη της Γης) είναι ουσιαστικά ένα Αγγλο-Aμερικανικό φαινόμενο που χρονολογείται στα τέλη της δεκαετίας του εξήντα στο πλαίσιο των πειραματισμών της εννοιολογικής τέχνης που κορυφώθηκαν κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης εκείνης δεκαετίας. Η Land Art είχε να κάνει με την αυξανόμενη εναντίωση στην εμπορευματοποίηση της τέχνης, καθώς και με την ανάγκη να επιστρέψει η τέχνη στη πρωταρχική της προέλευση στο φυσικό περιβάλλον, σε αντίθεση με τις αστικές περιοχές στις οποίες είχε κατά κύριο λόγο αναπτυχθεί. Αυτή η επιστροφή στον κόσμο της υπαίθρου ταυτίζεται με την ταυτόχρονη αναζήτηση της αυθεντικότητας, καθώς και με μια αυξημένη επίγνωση της οικολογίας που διαπερνούσε τα έργα των – Richard Long και Robert Smithson και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.
Το πείραμα της Σύρου λαμβάνει χώρα πολλά χρόνια μετά την ταραχώδη δεκαετία του εξήντα και φυσικά φέρει τη μνήμη και τη συνείδηση των γεγονότων των χρόνων αυτών. Το πείραμα της Σύρου λαμβάνει χώρα στην Ελλάδα, που δεν έχει παράδοση της Τέχνης της Γης ή καλλιτέχνες του είδους αυτού, εκτός από το μνημειώδες έργο του 1997 Desert Breath, από την ομάδα τέχνης D. A. ST που απαρτίζεται από τις Δανάη Στράτου, Αλεξάνδρα Στράτου και τη Στέλλα Κωνσταντινίδη στην έρημο Σαχάρα, στην Αίγυπτο. Ωστόσο, το κίνητρο πίσω από τους παραπάνω από σαράντα καλλιτέχνες που συμβάλλουν στο πείραμα της Σύρου δεν είναι να παραχθεί ένα έργο μνημειακής κλίμακας, αλλά να δημιουργηθεί η αίσθηση του τόπου ή ενός εικαστικού τοπίου, στο παραθαλάσσιο κτήμα των 12.000 τετραγωνικών μέτρων που έχει προσφερθεί για τη συγκεκριμένη δράση. Οι προσκεκλημένοι καλλιτέχνες από όλη την Ελλάδα που συμμετέχουν στη δράση, πολλοί εκ των οποίων ανήκουν στην ομάδα του Ορίζοντα Γεγονότων, συντονίζονται από την ερευνητή επιμελήτρια Αγγελική Μπρισνόβαλη (Angela Brisnovali) και εμπνέονται από αυτό το συγκεκριμένο κομμάτι γης στη Σύρο, ακριβώς απέναντι από τον πρώτο φάρο της Ελλάδας, απ’ όπου βλέπει κανείς την Τήνο, τη Μύκονο και την Πάρο. Βρίσκεται εκεί στη μέση του Αιγαίου, γεμάτο με ιστορικές και αρχαίες αναμνήσεις από διάφορους πολιτισμούς, εκεί όπου καλλιτέχνες θα προσπαθήσουν να εμποτίσουν το φυσικό χώρο και να δημιουργήσουν ένα καλλιτεχνικό τοπίο, δηλαδή μια διευρυμένη αίσθηση του τόπου που μπορεί να ενσωματωθεί σαν ένα σύνθετο σύνολο στην εποπτεία του θεατή. Η ιδέα είναι ότι πολλές από τις καλλιτεχνικές παρεμβάσεις θα δημιουργηθούν για το συγκεκριμένο χώρο και θα περιλαμβάνουν όλα τα μέσα: γλυπτική, ζωγραφική, εγκαταστάσεις, παραστάσεις και άλλες μορφές καλλιτεχνικής παρέμβασης που μπορούν να ενσωματωθούν στο περιβάλλον. Όλες οι παρεμβάσεις-έργα θα παραμείνουν εκεί, εκτεθειμένα στα στοιχεία της φύσης, τον ήλιο, τον άνεμο, τη γη και το νερό. 
Μπορούν οι καλλιτέχνες να δημιουργήσουν μια αίσθηση τόπου σε ένα ερημικό κτήμα όπου δεν υπάρχει άλλη ανθρώπινη δραστηριότητα; Αυτό είναι σίγουρα το στοίχημα και έχει να κάνει με το να δώσουν στο μέρος ένα σημαντικό σκοπό, μεταμορφώνοντάς το σε τόπο που έχει ενδιαφέρον για τους ανθρώπους αλλά που επίσης δείχνει τι είναι σημαντικό γι αυτούς. Το έργο στο σύνολό του έχει μια αμεσότητα που είναι σίγουρα πολύ ελκυστική τόσο για τους καλλιτέχνες όσο και για το κοινό, καθώς δεν διαμεσολαβείται από τα θεσμικά όργανα του καλλιτεχνικού κόσμου, όπως γκαλερί, μουσεία, τους κριτικούς και τα συναφή. Ό, τι γίνεται στο οικόπεδο προβάλλεται αμέσως μπροστά στα μάτια αυτών που το παράγουν και συμμετέχουν σε αυτό, ακριβώς όπως οι τελετές του παρελθόντος λάμβαναν χώρα σε ένα συγκεκριμένο χρόνο και τόπο και αφορούσαν άμεσα όλους εκείνους που συμμετείχαν σε αυτές, προσφέροντάς τους την αίσθηση του ανήκειν, ενός κοινού σκοπού και την άρθρωση των σημαντικών αξιών που δεσμεύουν τα μέλη της κοινότητας μεταξύ τους. Γίνεται φανερό ότι το κυρίαρχο μέλημα πίσω από τη δράση Land Art της Σύρου, είναι ακριβώς αυτή η κοινότητα και πώς θα καθιερωθεί εκ νέου και θα αποκτήσει αυτή την αυθεντική και φρέσκια ματιά επάνω στα πράγματα που τόσο απεγνωσμένα χρειάζεται η υπερκορεσμένη με τέχνη εποχή μας.
...............................
oikologein
Παρασκευή, 11 Αυγούστου 2017
Επιδάφια τέχνη του Γιάννη Σχίζα
ΑΥΓΗ 12.8.17 
Το καλοκαίρι είναι γενικώς μια εποχή πιό οικολογική, πιο καλλιτεχνική,  πιο ελευθεριάζουσα και  νεωτερίζουσα. Οι αισθητικές κρίσεις για τη μορφολογία της υπαίθρου και των κατασκευών δίνουν και παίρνουν, τουλάχιστον από αυτούς που εκτός από νοημοσύνη διαθέτουν και  διακοπές - και που δεν αποτελούν παραπάνω από το 47% του πληθυσμού, σύμφωνα με εκτίμηση της Eurostat.  Σε  αυτή την "τάξη πνευμάτων" το κιτς είναι επόμενο να εκτίθεται σε ποικίλες κριτικές . Έχω υπόψη μου ένα "θαλασσοκένταυρο" σε παραλία  της Νότιας Εύβοιας, που είναι τόσο σχετικός με το  περιβάλλον όσο  μια γοργόνα λαξευμένη στα κορφοβούνια της Πίνδου: Δοθέντος ότι και οι δυο αυτές ζεύξεις - άνθρωπος και άλογο, άνθρωπος και ψάρι - είναι αρχαϊκές φαντασιώσεις που ενδημούν σε ειδικά σκηνικά.....
Φυσικά το ωραίο διαθέτει μια υπερβατικότητα και μπορεί να καινοτομεί στο υπαίθριο ή στο αστικό περιβάλλον, δεν μπορεί όμως να μην συναρτάται μαζί τους.
Η αισθητική παρέμβαση στον ανοιχτό χώρο είναι μια σημαντική λειτουργία, που αλληλεπιδράται με την κίνηση των πεζών : Η αισθητική διεγείρει  την παρουσία των πεζών, οι πεζοί προκαλούν  διαρκή ανάταση της αισθητικής. Τον σύνδεσμο αυτό διαταράσσει μόνο ο βανδαλισμός και η ανοχή του. Στην Ελλάδα η παρουσίαση του κιτς από το περιοδικό ΑΝΤΙ  δεν αποτέλεσε μια ελιτίστικη τρομοκρατία εναντίον της κακογουστιάς αλλά μια φωνή αισθητικής διαπαιδαγώγησης, που σχετικά  αποσιωπήθηκε  από τη "διαπασών" της γκλαμουριάς.
Αλλού  οι  αισθητικές παρεμβάσεις ανοιχτού χώρου  έχουν  αυξανόμενη παρουσία. Ανθολογώ  εδώ δυο από αυτές, μια επιδάφια και μια υπεδάφια  : Στην πρώτη ανήκει η διακόσμηση ενός συγκεκριμένου  ιρλανδικού οδοστρώματος  από τον Edgar Mueller, στη δεύτερη ανήκει η διακόσμηση  ενός  σπηλαίου στο Νέο Μεξικό  των ΗΠΑ από τον γλύπτη Ra Paulette.
Σε μια χώρα γενικώς "ξηροθερμική", η προτίμηση του γκαζόν από διάφορους κατόχους εξοχικών υποδηλώνει κυρίως ένα σύμπλεγμα ταξικής υπεροχής και δευτερευόντως μια τάση επιδάφιας υπέρβασης της κλιματικής ιδιαιτερότητας της χώρας...Η τάση αυτή    προκάλεσε την κριτική  της  αρχιτεκτόνισας Σταυρούλας Κατσογιάννη, αναφορικά με τον  λόφο του αστεροσκοπίου, όπου ο Αργεντινός σχεδιαστής προτίμησε ακόμη και τη φύτευση καλαμποκιών σε  νεοφερμένο έδαφος,  θίγοντας την ιστορικότητα του χώρου...
Στη Σύρο μια καλλιτεχνική ομάδα γνωστή ως   "Ορίζοντας Γεγονότων" οργανώνει στις 28-30 Αυγούστου  έκθεση "Επιδάφιας τέχνης" ( Land Art) με επιτόπια υλικά,  που φιλοδοξεί-πέρα από την προβολή εκθεμάτων - να προκαλέσει και κοινωνικό διάλογο. Μακάρι να προκόψουν και τα δυο - καλλιτεχνική παραγωγή  και καλλιτεχνική αναζήτηση  της ευρύτερης κοινωνίας... 
.........................
parosin
22 Αυγούστου, 2017
..........................
koinignomi
Παρασκευή, 25 Αυγούστου 2017
Syros Land Art Project”: 44 καλλιτέχνες από ολόκληρη την Ελλάδα σε διάδραση με τη Συριανή γη και τα υλικά της
Δημιουργία ενός ανοιχτού μουσείου στη φύση
Μια συνεργασία του Ορίζοντα Γεγονότων με τον Πολυχώρο Πολιτισμού & Δημιουργίας Σύρου
Συντάκτης: Αντώνης Μπούμας
Τον τρόπο με τον οποίο παράγεται ο πολιτισμός στις Κυκλάδες και ιδιαίτερα στο νησί της Σύρου, εδώ και χιλιάδες χρόνια, φιλοδοξεί να αναδείξει ένα πρωτότυπο πρότζεκτ, βασισμένο στη διάδραση καλλιτεχνών με τη γη και τα υλικά της.
Το “Syros Land Art Project”, που διοργανώνεται από την Εικαστική Πλατφόρμα «Ορίζοντας Γεγονότων» σε συνεργασία με τον Πολυχώρο Πολιτισμού & Δημιουργίας Σύρου αποτελεί μια ελεύθερη εικαστική παρέμβαση σε τοπίο παραθαλάσσιας περιοχής του νησιού και συγκεκριμένα στην τοποθεσία Καλαμίσια.
Σαράντα τέσσερις καλλιτέχνες από όλη την Ελλάδα θα κατασκευάσουν τους δικούς τους κόσμους σε προσφερόμενο ιδιωτικό χώρο 11 στρεμμάτων, 50 μ. Χ 200 μ., που συνορεύει με τον περιφερειακό δρόμο και με τη θάλασσα- βραχώδη ακτή.
Η τοποθεσία έχει επιλεγεί για την αξία της ως αυθεντικής κυκλαδίτικης φυσικής ομορφιάς και για την μορφολογία του εδάφους της ως παραθαλάσσιου τοπίου χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση.
Χρήση μικτών μέσων και φυσικών υλικών
Στόχος του πρότζεκτ, που θα πραγματοποιηθεί από 28 έως 30 Αυγούστου, είναι η δημιουργία εφήμερων έργων, τα οποία θα δημιουργηθούν επιτόπου με σεβασμό στη φύση και το τοπίο της. Τα έργα κινούνται στους άξονες της land art, γλυπτικής, κατασκευές, installation - site specific art και performance και θα παραμείνουν στο σημείο όπου παράχθηκαν, με στόχο να λειτουργήσει η περιοχή ως ένα είδος ανοιχτού ελεύθερου μουσείου. Ωστόσο, θα υπάρχει μέριμνα να μεταφερθούν σε κάποια μορφή (π.χ. ψηφιακή, πολλαπλά, φωτογραφία…) σε εσωτερικό εκθεσιακό χώρο.
Οι δράσεις με συντονίστρια την εικαστικό και διδάσκουσα στο Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Αγγελική Μπρισνόβαλη θα καταγραφούν με προοπτική παρουσίασης και μιας δημιουργίας ενός εικαστικού χάρτη. Οι καλλιτέχνες θα κάνουν χρήση μικτών μέσων (όπως φυσικού και τεχνικού φωτισμού, ήχου, βίντεο, φωτογραφίας κτλ), καθώς και των διαθέσιμων φυσικών υλικών που βρίσκονται διάσπαρτα στο χώρο (όπως πέτρες, χώμα, νερό, ξύλα) σε οποιονδήποτε συνδυασμό επιθυμούν. Η δράση δεν αποκλείει τη χρήση διαφορετικών υλικών που μπορούν να αγοραστούν για να υποστηρίξουν το σχεδιασμό του κάθε πρότζεκτ (όπως γύψος, άμμος, ξύλα) ή απλά την ανακατάταξη των υλικών που υπάρχουν επιτόπου.
Κατασκευή 44 διαφορετικών κόσμων
Με την αφορμή της συνεύρεσης και διάδρασης των εικαστικών οι οποίοι θα εργαστούν ταυτόχρονα στο χώρο του κτήματος για 3 ημέρες, δίνεται επίσης και η ευκαιρία για τη δημιουργία ελεύθερων συνεργασιών σε ομάδες.
Συμμετέχοντες Κατασκευαστές κόσμων για τη Σύρο είναι οι καλλιτέχνες: Αγγελική Μπρισνόβαλη (σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ερασιτεχνών Αλιέων Σύρου), Άννα Μαραγκού, Άννα-Μαρία Χατζηστεφάνου, Αφροδίτη Καραμανλή, Βασιλική Σοφρά, Βάσω Τερψοπούλου, Γιάννης Μπέσκος, Γιολάντα Ζιάκα, Giorgos Yajam, Γιώργος Μπουζούνης, Γιώργος Χουρχούλης, Δέσποινα Πανταζή, Eileen Botsford Mmc, Ειρήνη Χατζηδημητρίου, Ελπίδα Γαδ, Ευάγγελος Βαλιάντζας, Κατερίνα Κασσαβέτη, Κατερίνα Κρεμασιώτη, Κατερίνα Ριμπατσιού, Κίμων Αξαόπουλος, Κοσμάς Λιλικάκης, Κύρα Αλιγιζάκη, Κωνσταντίνα Παρασκευοπούλου, Λυδία Μαργαρώνη, Μάνια Μαράτου, Μαρία Αργυρακοπούλου, Μαρία Δουκάκη, Μαρία Πάστρα, Μαρία Παλαιολόγου, Μυρτιά Hellner, Niki Grillakis, Παναγιώτης Καλούδης, Rachel Gozian, Σοφία Σιδηροπούλου, Τάσος Μπαμπάσης, Τάτη Δουβανά, Τζίμης Ευθυμίου, Vena Naskrecka.
Από άλλους τόπους, συμμετέχουν οι: Έλλη Χούσου Μωραΐτη (Ωρωπός), Εριέττη Τσεκούρα (Ερμιόνη), Κωνσταντίνα & Κλειώ Μπολιεράκη (Παλαιόχωρα Κρήτης), Μαρία Κουλοβασιλοπούλου (Ζάκυνθος), Maro Michalakakos (Μυτιλήνη).
Αναζήτηση της αρμονίας του ανθρώπου με τη φύση του
Όπως υπογραμμίζεται, η Land Art είναι μια περιοχή αμφισβήτησης στην Ιστορία της Τέχνης, σε απόσταση από την εμπορευματική διαδικασία και ίσως σε ικανή απόσταση από τον εγωισμό του έργου τέχνης και του ίδιου του καλλιτέχνη.
Εδώ το έργο καλείται ν’ ακολουθήσει τη Φύση. Να την αναγνώσει και να διδαχτεί από αυτή, μέχρι να απορροφηθεί από το χρόνο μέσω της φυσικής του μετάλλαξης.
Η εφήμερη χειρονομία παίρνει χαρακτηριστικά διάρκειας, μέσα από τη συγκινησιακή ένταση του αποτυπώματος που αφήνει και συνεπικουρούμενη από την τέχνη του αρχείου. Το έργο μπορεί να είναι όχημα κριτικής απέναντι στην καταστροφή του Περιβάλλοντος. Μπορεί ν’ αναδεικνύει τη μνήμη ή τη μυθολογική τελετουργία του τοπίου.
Σίγουρα, αναζητά την αρμονία του Σύγχρονου Ανθρώπου με τη φύση του, που έχει διαταραχτεί και σημαίνοντας εικαστικά τον τόπο, συμβάλλει στη δημιουργία ενός αλλού Χάρτη, φαντασιακού κι έτσι ουσιαστικά πραγματικού, όσο η ίδια η πραγματικότητα.
Μελλοντικές συνεργασίες με άλλα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα
Το «Syros Land Art Project» αποτελεί μια ιδέα της Αγγελικής Μπρισνόβαλη, η οποία σχετίζεται με τα ερευνητικά ενδιαφέροντά της και τις εργασίες της στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Στο προσεχές εξάμηνο, η καθηγήτρια και εικαστικός μαζί με φοιτητές και ενδιαφερόμενους καλλιτέχνες θα μελετήσουν τα αποτελέσματα του πρότζεκτ, θα οδηγηθούν σε συμπεράσματα και στη συνέχεια, θα σχεδιάσουν και θα οργανώσουν επόμενες δράσεις σε συνεργασία με άλλα πανεπιστήμια της χώρας και του εξωτερικού.
Επίκεντρο της έρευνας είναι ο Κυκλαδίτικος τόπος και πολιτισμός. «Μας ενδιαφέρει να κοιτάξουμε τον τρόπο με τον οποίο συνεχίζουν οι Κυκλάδες και ιδιαίτερα το τοπίο της Σύρας να εμπνέουν τον πολιτισμό στον άνθρωπο για την πραγματοποίηση δράσεων που προσφέρουν ένα καλλιτεχνικό αποτέλεσμα με διάρκεια», σημειώνει στην «Κοινή Γνώμη» η κ. Μπρισνόβαλη.
Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στη δράση θα κατασκευάσουν στη γη ένα είδος κόσμου, στον οποίο ο επισκέπτης θα νιώσει διαφορετικά γι’ αυτόν τον τόπο. Τα έργα αφορούν στην εμπειρία του θεατή και αποτελούν ένα είδος γλυπτικής του ευρύτερου πεδίου που είναι το Κυκλαδίτικο πεδίο.
Το σημείο γειτνιάζει, από τη μία πλευρά, με τη θάλασσα και από την άλλη με το δρόμο, καθιστώντας εύκολη την πρόσβαση του κοινού. «Ο κόσμος μπορεί να παρκάρει για να έρθει να μας δει, να γυρνάει από καλλιτέχνη σε καλλιτέχνη, να ρωτάει και να συνομιλεί μαζί του, να φωτογραφίζει, να βιντεοσκοπεί και να πάει να κολυμπήσει, αν το επιθυμεί», κατέληξε η συντονίστρια της δράσης.
Με τη σειρά της, η υπεύθυνη του Πολυχώρου Πολιτισμού & Δημιουργίας Σύρου, Ελπίδα Γαδ σημείωσε πως η Land Art αποτελεί ένα είδος τέχνης, που δεν έχει αναπτυχθεί αρκετά στην Ελλάδα συγκριτικά με άλλες χώρες της Ευρώπης όπου κατά τις δεκαετίες 80’-90’ ήταν αρκετά διαδεδομένο. Η ιδέα για την πραγματοποίηση μιας τέτοιας δράσης στο νησί της Σύρου πέρασε στο στάδιο της υλοποίησης με προτροπή της Αγγελικής Μπρισνόβαλη μαζί με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
........................
oikologein
Για όσους πάνε γυρεύοντας στο χώρο της Οικολογίας και του Πολιτισμού. Υπό τη διαχείριση του Γιάννη Σχίζα
Σάββατο, 2 Σεπτεμβρίου 2017
Περί γειωμένης τέχνης
H γειωμένη τέχνη (Land Art) δικαιώνει το όνομά της μόνο ως τέχνη που δεν είναι  απογειωμένη σε ασάφειες και γενικότητες. Είναι μια τέχνη ελευθέρας βοσκής, μακριά από τις στρούγκες των γκαλερύ και των "μαικήνων" που ουσιαστικά ιδιωτικοποιούν τη δημιουργία και την κρατούν εσώκλειστη στις ιδιωτικές συλλογές τους. Είναι μια τέχνη υπαίθρια, κάθε άλλο παρά ερμητικά κλειστή - όπως κάποιες αρχαιολογικές περιοχές από τους αρχαιολόγους. Είναι  εκτεθειμένη στους καιρούς και στην αποσάθρωση, πλην όμως δεν είναι μια δραστηριότητα  του ποδαριού  ή  επιπόλαια. Είναι ή μπορεί να γίνεται μια τέχνη που  δημιουργεί νέες διαστάσεις στο χώρο : Εκεί που αυτός καταναλώνεται από  συμβατικούς τουρίστες και ψιλοεξερευνητές, η Land Art είναι σε θέση να ανθίσταται στην εντροπία και στην απομάγευση , συνεισφέροντας  νέους πόλους ενδιαφέροντος.
Παρουσιάζω εδώ τρία πεδία δυνατοτήτων επιτόπιας τέχνης  από την πρόσφατη εμπειρία μου : Η μια από τον άνω ρου του Αχελώου, η άλλη από το Λειβαδάκι της Φολέγανδρου, η τρίτη από μια περιοχή πέτρινων φραγμάτων στη Σίκινο, όπου και ένας ενδιαφέρων γεωσχηματισμός.. Θεωρώ το εγχείρημα της Σύρου (28-30 Αυγούστου) μια καλή προπονητική και παραγωγική αφετηρία για την ομάδα του ΟΡΙΖΟΝΤΑ, και μάλιστα σαν  κάτι που θα μπορούσε να έχει συνέχεια, με  νέους χώρους και μιμητές. Πάντως  θα περίμενα περισσότερη συζήτηση και εμβάθυνση στο επίμαχο πρόβλημα μέσα σε συνθήκες δύσκολης επιβίωσης, όπου δεσπόζει το λατινικό γνωμικά : PRIMUM VIVERE DEINDE PHILOSOPHARE(Πρώτα το ζην και μετά το φιλοσοφείν). Και ποιό είναι αυτό; Μα φυσικά ,είναι  η όσμωση  τέχνης και κοινωνίας, η ενσωμάτωση του καλλιτεχνικού πνεύματος στη γενική παιδεία. Είναι  η έξωση του ελιτισμού και των ιερατείων, είναι η αποβολή κάθε ποιμαντορικού πνεύματος απέναντι στο "πόπολο", είναι η συμμετοχή και η συστράτευση.



ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
Το πρώτο βήμα του project land art ολοκληρώθηκε με επιτυχία.
Ένα τριήμερο πειραματικό ανοιχτό εργαστήριο σε μια απόκρημνη πλαγιά του Αιγαίου, κάτω από δύσκολες συνθήκες, έλλειψη σκιάς και ασταμάτητα μποφόρ.
Το κέρδος ήταν τεράστιο για όσους εργαστήκαμε. Επαναβεβαιώσαμε την αλληλεγγύη, τη διάθεση για δημιουργία, για πειραματισμό και αναζήτηση έξω από την ασφάλεια των συνηθισμένων διαδρομών. Βιώσαμε ξανά κυρίως τη χαρά και το γέλιο της παρέας που μένουν αναλλοίωτα εδώ και 10 χρόνια, με την έμπνευση να εξελίσσεται αλλά και για μια φορά ακόμα χωρίς οικονομική ή άλλη υποστήριξη, με ανεξαρτησία, προσωπική μέθεξη και ανεξιθρησκία…..

Ευχαριστούμε όλους όσους συμμετείχαν (και όσους δεν συμμετείχαν), γιατί κοντά τους νοιώσαμε, μάθαμε και εμπνευστήκαμε.