2011-11-10-Ο ΟΓ & Η ART BANK ΣΤΗΝ 3Η ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΑΘΗΝΑΣ




ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 3ΗΣ ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ

Η 3η Μπιενάλε της Αθήνας 2011 ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ είχε σχεδιαστεί ως το τελευταίο μέρος της τριλογίας που ξεκίνησε με την έκθεση DESTROY ATHENS 2007 και συνεχίστηκε με την έκθεση HEAVEN 2009. Ο ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ εμπνέεται από τη ζωή και το έργο του Walter Benjamin και από το ομώνυμο βιβλίο του «Μονόδρομος» (1928). Την έκθεση έχουν επιμεληθεί ο Nicolas Bourriaud και οι Χ&Υ (Ξένια Καλπακτσόγλου και Poka-Yio, συνιδρυτές της Μπιενάλε της Αθήνας). Πρόκειται για μια αφήγηση που εκτυλίσσεται σε μια σειρά από ιστορικά κτίρια της Αθήνας και συνιστά έναν φανταστικό διάλογο μεταξύ του Μικρού Πρίγκιπα και του Walter Benjamin. Καθώς ο διανοούμενος αποχωρεί ηττημένος μπροστά στον ζόφο της σημερινής πραγματικότητας, ο Μικρός Πρίγκιπας θέτει συνεχώς ερωτήματα με την αφοπλιστική αθωότητα ενός μικρού παιδιού.
Ο ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ πραγματοποιήθηκε παρά την Κρίση που έχει διαβρώσει την ελληνική καθημερινότητα. Διοργανώθηκε εν μέσω μιας έκτακτης συνθήκης, χάρη στην ουσιαστική συμβολή όλων των συμμετεχόντων και συνθέτει τα ετερόκλητα κομμάτια μιας αναζήτησης που απευθύνεται στο «εδώ» και στο «τώρα». Παράλληλα, αμφισβήτησε ιστορικές αφηγήσεις οι οποίες έχουν λειτουργήσει ως προτάγματα της ελληνικής κοινωνικοπολιτικής και αισθητικής ταυτότητας και οδήγησαν στην αέναη αιώρηση της χώρας ανάμεσα στο «πριν» (παράδοση) και στο «μετά» (εκσυγχρονισμός). Η Αθήνα καταγράφθηκε και προβλήθηκε ως μια εμβληματική πόλη, ενώ σήμερα αποτελεί το επίκεντρο των αναταράξεων στην Ελλάδα, ένα πεδίο μαζικών διαδηλώσεων και δημόσιων συζητήσεων.
Ο ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ απευθύνθηκε και έδωσε έμφαση σε ποικίλες δομές (εθνικές, ιστορικές, πολιτικές, πολιτιστικές, εκπαιδευτικές κτλ.) και στην «κοινωνιολογία των οργανισμών», η οποία υπογραμμίστηκε από την επιλογή των εκθεσιακών χώρων. Τα κτίρια της 3ης Μπιενάλε ήταν οι κύριοι πρωταγωνιστές της: η Διπλάρειος Σχολή στην Πλατεία Θεάτρου είναι μια ιστορική Βιοτεχνική Εταιρεία η οποία λειτούργησε κατά τη διάρκεια του μεγαλύτερου μέρους του 20ού αιώνα. Ένα συμβολικό αλλά παραμελημένο κτίριο που βρίσκεται σε μια υποβαθμισμένη περιοχή του κέντρου της Αθήνας, ανοίγει για το κοινό, για πρώτη φορά στην ιστορία του. Κατά τη διάρκεια της 3ης Μπιενάλε της Αθήνας η Διπλάρειος Σχολή μετατράπηκε σε έναν διεθνή κόμβο που φιλοξένησε το μεγαλύτερο μέρος της έκθεσης του ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΥ, όπως επίσης και ένα εκτενές πρόγραμμα εκδηλώσεων, δράσεων, εργαστηρίων και ομιλιών, με στόχο τη δημιουργία μίας πολιτικής στιγμής παρά ενός πολιτικού θεάματος.
Η έκθεση της 3ης Μπιενάλε της Αθήνας 2011 ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ συνεχίστηκε στους χώρους του Πολιτισμικού Οργανισμού του Δήμου Αθηναίων στο Πάρκο Ελευθερίας, το Κέντρο Τεχνών και το Μουσείο «Ελευθέριος Βενιζέλος», οι οποίοι είχαν σαφείς αναφορές στη μοντέρνα ελληνική ιστορία. Τα έργα τέχνης λειτουργούν αντιστικτικά δίπλα σε αρχεία, φωτογραφικά ντοκουμέντα και ιστορικά αντικείμενα καταγράφοντας την Ελλάδα και την 3η Μπιενάλε της Αθήνας ως ένα «Μουσείο υπό κατάρρευση» που εκπέμπει και αντιστέκεται στην προδιαγεγραμμένη καταστροφή. Σήμερα που η Ιστορία μοιάζει να ξεδιπλώνεται με μεγάλη ταχύτητα, η τέχνη δεν μπορεί παρά να αρνηθεί την αναπαραγωγή νομοτελειακών προταγμάτων.
Η 3η Μπιενάλε της Αθήνας 2011 ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ αποτέλεσε μια συλλογική εξερεύνηση κατά την οποία καλλιτέχνες, καλλιτεχνικές ομάδες, επιμελητές και θεωρητικοί τοποθετήθηκαν αναφορικά με τις πολύπλοκες σχέσεις μεταξύ της παγκόσμιας και της τοπικής συνθήκης, στοχεύοντας στη διερεύνηση νέων μορφών πολιτιστικής δράσης που θα ενεργοποιούσαν τη δημόσια συζήτηση, τον σχολιασμό των δομών της καλλιτεχνικής παραγωγής και την επανεξέταση των συσχετισμών μεταξύ της ιστορίας (της τέχνης) και των υποκειμενικοτήτων. Ο ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ αποτελείται από τρεις αλληλοτροφοδοτούμενες ενότητες: την έκθεση και τις δράσεις, το MONODROME Debate και το διαδικτυακό MONODROME Channel. Ταυτόχρονα, μια σειρά από εκθέσεις και εκδηλώσεις πολιτιστικών φορέων και μουσείων εντάσσονται στο παράλληλο πρόγραμμα της 3ης Μπιενάλε της Αθήνας.
Το MONODROME Debate αποτέλεσε μία σύνθεση από ομιλίες, συζητήσεις και παρουσιάσεις που πραγματοποιήθηκαν στην αίθουσα εκδηλώσεων της Διπλαρείου Σχολής. Μεταξύ άλλων συμμετείχαν: Charles Esche, Anna Dezeuze, Κωστής Σταφυλάκης & Θάνος Λίποβατς, Αντώνης Λιάκος, Έφη Γαζή, Δήμητρα Λαμπροπούλου, Αλέξης Φραγκιαδάκης, Manuel Ramos, Μάκης Μαλαφέκας.
Το MONODROME Channel μετέδιδε στο διαδίκτυο τόσο τη συνεχιζόμενη καταγραφή της έκθεσης και των εκδηλώσεων του ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΥ (ομιλίες, δράσεις, εργαστήρια κτλ.), όσο και το πρόγραμμα του MONODROME Debate.

Ο ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ & Η ART BANK
ΣΤΗΝ 3Η ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ
Συμμετοχή με Εικαστική Δράση, Παρουσίαση της Art Bank και Συζήτηση
Διπλάρειος Σχολή, Πλατεία Θεάτρου στην Αθήνα
2/12/2011 - 3/12/2011
ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ
& ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΗΣ ART BANK


Η αντίφαση τελευταία έχει ξεφύγει εντελώς από τον έλεγχο. Εμείς, υποβιβασμένοι στον ρόλο του θεατή της τηλεοπτικής εικόνας ή και συχνά πρωταγωνιστές της, δωρεάν χορηγοί τηλεθέασης ως αγανακτισμένοι πολίτες, άθελά μας συντηρούμε αυτόν το φαύλο κύκλο της προ-εκπληρωμένης προφητείας: «Έχουμε κρίση γιατί αυτό επιτάσσει η νομοτέλεια», «Είμαστε συλλογικά ένοχοι και πρέπει να τιμωρηθούμε». Το σερβιρισμένο θέαμα της κρίσης έχει μια βασική ασυνέχεια: την προσβολή κάθε ανεξάρτητης βούλησης, την καταστροφή των αντισωμάτων της σκέψης.
Ο Ορίζοντας Γεγονότων καλεί σε μια ολοήμερη δράση «λαϊκής» εργο-θεραπείας που περιλαμβάνει μια σειρά «απελευθερώσεων» τηλεοπτικών συσκευών από τον τοξικό τους ρόλο. Παρουσιάζονται επίσης έργα video-art τα οποία συντελούν στην τελετουργία της δράσης.  Το τελικό προσδοκώμενο αποτέλεσμα θα είναι μια μεγάλη εγκατάσταση με έργα τα οποία θα συνθέτουν μια συλλογική δήλωση ενώ η δράση θα βιντεοσκοπηθεί.
Παράλληλες εκδηλώσεις
Zωντανή μουσική από τους FIZZ4 19:00-21:00

ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ
Συνέντευξη που έδωσε ο Τζίμης Ευθυμίου στην Μπιενάλε
1. Ποια είναι η τοποθέτηση της τέχνης (σας) στον καιρό της Κρίσης;
Ιδανικός ρόλος της Τέχνης για τον Ορίζοντα Γεγονότων είναι η δυνατότητα αλλαγής παρονομαστή στα μεγέθη, μετατόπισης της Πραγματικότητας σε μια άλλη διάσταση από την προσφερόμενη και εν τέλει ο προσανατολισμός του βλέμματος σε ένα πεδίο ηδονικών επιλύσεων των ζητημάτων της Ζωής.
Ως γνωστόν, η Αλήθεια κατασκευάζεται κι αυτή, όπως και το Ψέμα...
Το σκηνικό της Ελληνικής κρίσης έχει έντονα τα στοιχεία προτετελεσμένης προφητείας, η οποία αφού πρώτα μας έσυρε μέσα απ τη φούσκα της ευημερίας και των εγωιστικών προτύπων, τώρα μας περνάει στα έρημα τοπία της υποβάθμισης και του εξευτελισμού του ατόμου. Μοιάζει σαν μια επιδημία η οποία εξαπλώνεται με την (τοξική) πληροφορία. Ο συντονισμένος ρόλος των media οργανώνει την φαινομενικότητα και προστατεύει τα γεγονότα. Ζητούμενο από την Τέχνη είναι η απενεργοποίηση ακριβώς αυτού τού μηχανισμού με τη δημιουργία ενός καλού απορρυπαντικού  για το βλέμμα και όχι μόνο...
2. Πώς προσεγγίζετε την έννοια της αποτυχίας;
Σε μία διαφορετική είσπραξη εννοιών όπως Εγώ, Άλλος, Έχω, Είμαι κτλ η έννοια της Αποτυχίας θα είχε μια διαφορετική αξία από την εποχή της περιορισμένης αυτονομίας και αυτοκαθορισμού που ζούμε τώρα. Καθώς οι έννοιες χρεοκοπούν και αυτοκτονούν μαζικά, εμείς πρέπει να μετριάσουμε τη χαρά μας (ή τη λύπη μας) και να κοιτάξουμε ευθεία πίσω απ τις λεπτές γραμμές. Γιατί χρεοκοπώντας πχ η Οικονομία, η Κοινωνία, η Δημοκρατική αντιπροσώπευση, η Εθνική αυτονομία, η Επανάσταση ακόμα, ουσιαστικά αποτυγχάνει η εξουσιαστική και πελατειακή τους χρήση. Ο συνδυασμός που ξεκλειδώνει το χρηματοκιβώτιο της Ευτυχίας, υπάρχει μέσα και συγχρόνως πολύ μακριά τους. Βέβαια για τον Ορίζοντα Γεγονότων, αποτυχία ως νέο δεδομένο, ούτως ή άλλως, δεν υφίσταται καθώς παρουσιάζει έως αυτή τη στιγμή, μηδενικό ισολογισμό εσόδων, χρηματοδοτήσεων πολιτικής υπεραξίας κάθε είδους και όποιας -ακόμα και προσχηματικής- δημοσιότητας. Η επιβίωση της εταιρίας μας, δεν στηρίζεται σ αυτά.
3. Υπάρχει διέξοδος; Υπάρχει μέλλον; Ή η κατάρρευση είναι αναπόφευκτη;
Προτείνονται δύο δράσεις συνολικά οι οποίες θεωρούμε ότι κάθε μία εξ’ αυτών με τον τρόπο της δίνει κάποια διέξοδο.
α. Ένα εργαστήρι ''λαϊκής ψυχοθεραπείας'', όπου καλείται το κοινό να φέρει  συσκευές τηλεόρασης και καλλιτέχνες να τους ''απαλλάξουν" απ' αυτές επιστρέφοντας τις ως έργα Τέχνης, ή γενικότερα συσκευές για τη μεταφορά του υποκειμένου σ' ένα αποπυρηνικοποιημένο στάδιο της συνείδησης,  όπως πχ. ενυδρεία.. Η δράση προβλέπεται τριήμερη, ακολουθώντας το βιβλικό μοτίβο, από την πτώση ως την κάθαρση.
β. Ένα γραφείο - ''ανταλλακτήριο'' νομισμάτων που θα λειτουργήσει από την ''ΑRT BANK'' με τυχαία συχνότητα, στους χώρους της Μπιενάλε. Εδώ, παρουσιάζονται καλλιτεχνικά νομίσματα τα οποία έχουν παραχθεί την προηγούμενη χρονιά, στα πλαίσια του project ART BANK. Με αυτή τη δράση επιχειρείται να διερευνηθεί η έννοια της ανταλλαγής σε σχέση με το υπάρχον νόμισμα και τις στρεβλώσεις που κουβαλά πάνω του και ένα άλλο, φαντασιακό, νόμισμα για ανταλλαγές χρόνου, επικοινωνίας, διαθεσιμότητας, αισθητικής και βεβαίως, αγνών αισθημάτων...
Πιστεύουμε ότι αυτού του τύπου οι δράσεις απενεργοποιούν συμβολικά τη συνοχή του ντόμινο και άρα δυσχεραίνουν αναπόφευκτα την πτώση.
Η κατάρρευση απομακρύνεται ως έννοια, αν σκεφτούμε ότι είναι σοφό όταν μαθαίνεις από τα λάθη σου, όπως και ακόμα σοφότερο, όταν μαθαίνεις από τα λάθη των άλλων.
Το μέλλον βρίσκεται πίσω μας.


.................


Τα νομίσματα και η ανταλλακτικότητά τους είναι ιστορικά συνδεδεμένα με τα οικονομικά φαινόμενα, την ψυχολογία των λαών, την κρατική εξουσία και την τέχνη. Η παραγωγή νομισμάτων από ενεργούς καλλιτέχνες βγάζει το έργο τέχνης έξω από τους συμβατικούς χώρους έκθεσης και το φέρνει κοντά στο κοινό.
Οι καλλιτέχνες της Αrt Βank, δουλεύοντας πυρετωδώς τα τελευταία δύο χρόνια κάτω από δυσμενείς συνθήκες (καιρικές, οικονομικές, ερωτικές και άλλες), κατάφεραν να παράγουν νομίσματα-έργα τέχνης, τα οποία θα παρουσιάσουν και θα ανταλλάσσουν στο πλαίσια της 3ης Mπιενάλε της Αθήνας. Συγχρόνως θα γίνεται κάλεσμα σε καλλιτέχνες, επιχειρήσεις, επαγγελματίες και ιδιώτες για συμμετοχή στο ανταλλακτικό δίκτυο της Art Bank.
Παράλληλες εκδηλώσεις
Κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της τράπεζάς μας στον ΜΟΝΟΔΡΟΜΟ, θα προβάλλεται το βίντεο του Θεοφάνη Κωνσταντίνου: «Art Bank, η Τέχνη απέναντι στη βαναυσότητα της εξουσίας» https://www.youtube.com/watch?v=YTLYxR2rwd0&list=PLdbdBVKsz3Y148zJ-PKrELJ7suz9tILYj&t=607s&index=5
Συζήτηση: «…1 art cash >= 22 ωά (αβγά) >= 10 ευρώ…» Μπορούμε άραγε να συνδιαμορφώσουμε νέες αντιστοιχίες νομισμάτων και ανταλλαγών, προκειμένου να καλύψουμε τις ανάγκες μας; Προσφορά και ζήτηση δια μέσου δικτύων αλληλεγγύης.
Στη συζήτηση συμμετέχουν μέλη της Art Bank και του Ορίζοντα Γεγονότων, ο Γιώργος Παπαδόπουλος (οικονομολόγος και καλλιτέχνης, δημιουργός του Drachma Project), ο Δημήτρης Τσακιλίδης (κοινωνιολόγος), ο Αλέξανδρος Νούσιας (δικηγόρος) και άλλοι.

ART BANK
Art Bank η τράπεζα που αλλάζει την όψη του χρήματος
Η Art Bank είναι μία τράπεζα που συγκεντρώνει και διακινεί έργα τέχνης.
Έχει σκοπό να δημιουργεί, να παρουσιάζει και να διαχειρίζεται  καλλιτεχνικά νομίσματα που μπορούν να συλλέγονται ή να χρησιμοποιούνται ως μέσο συναλλαγής.
Η έκδοση νομισμάτων δεν είναι συμβολική πράξη των ανθρώπων της τράπεζας αλλά μια ομαδική και συνεχής καλλιτεχνική δράση που έχει στόχο την αντικατάσταση των άχρηστων και επικίνδυνων τραπεζογραμματίων που χρησιμοποιεί σήμερα ο πολίτης με αληθινά νομίσματα καλλιτεχνικής αξίας.
Απελευθερωνόμαστε από το ευρώ και το ψεύτικο χρήμα.
Αποταμιεύουμε σωστά.
Επενδύουμε στην καλλιτεχνική μας παραγωγή.
Η Τράπεζα Τέχνης δημιουργήθηκε την Άνοιξη του 2010 στους κόλπους της καλλιτεχνικής ομάδας «Ορίζοντας Γεγονότων», από την εικαστικό Λίτσα Μουσούλη και η πρώτη δράση της έγινε το Νοέμβριο, με την έκθεση «Art Bank (φάση Ι)» στην ΕΠΑΣΚΤ.
Καλούνται δημιουργοί να σχεδιάσουν και να παράγουν έργα - νομίσματα, ανάλογα με την τεχνοτροπία, τη θεματολογία και την τεχνική που χρησιμοποιεί ο καθένας στο καλλιτεχνικό έργο του. Η συμμετοχή των έργων αυτών στην Art Bank κατοχυρώνεται με την καλλιτεχνική τους αξία, η οποία είναι το πραγματικό τους αντίκρισμα ως νομίσματα και δεν κινδυνεύουν να υποτιμηθούν.
Καλούνται επιχειρηματίες και επαγγελματίες, φίλοι της τέχνης να γίνουν Χορηγοί, συμμετέχοντας στο δίκτυο της Art Bank και αποδεχόμενοι τα νομίσματά της ως αμοιβή για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρουν.
Καλούνται ιδιώτες, φιλότεχνοι και πνευματικός κόσμος να αποδεχτούν τα νομίσματα της Art Bank, επιλέγοντας, συλλέγοντας ή ανταλλάσσοντάς τα με έργα των καλλιτεχνών-μελών του δικτύου της Art Bank ή ανταλλάσσοντάς τα με προϊόντα και υπηρεσίες που προσφέρονται από επαγγελματίες, εταιρείες, οργανισμούς κ.τ.λ. επίσης μελών του δικτύου της Art Bank.
......................
oikonikipragmatikotita
Μια που μιλάμε διαρκώς για νομίσματα και μάλιστα με όρους «θεολογικούς» - ελάχιστα απέχοντας από το να κατασκευάσουμε ένα ΕΥΡΩβωμό σε κεντρική θέση των Αθηνών και να θυσιάζουμε ημερησίως 5 αιγοπρόβατα για εξευμενισμό της Ευρωζώνης- καιρός να ακούσουμε και έναν πιο ψύχραιμο αλλά καλλιτεχνικό λόγο περί νομισμάτων….Είναι ο λόγος της ART BANK (λέω από μέσα μου, ο god, αυτό το bank τι το ήθελαν…) , της οποίας οι καλλιτέχνες δούλεψαν  πυρετωδώς τα τελευταία δύο χρόνια, κάτω από δυσμενείς συνθήκες (καιρικές, οικονομικές, ερωτικές και άλλες) και  κατάφεραν να παράγουν νομίσματα-έργα τέχνης, τα οποία θα παρουσιάσουν και θα ανταλλάσσουν στα πλαίσια της Mπιενάλε Αθήνας….
Ανεξάρτητα από τις καταστάσεις και τις «δυσμενείς ερωτικές συνθήκες» που επικαλούνται οι καλλιτέχνες, πιστεύω ότι στο συγκεκριμένο νομισματο-κεντρικό τοπίο η παρέμβασή τους δεν θα περάσει απαρατήρητη. Κατά πως λένε οι ίδιοι : «Τα νομίσματα και η ανταλλακτικότητά τους είναι ιστορικά συνδεδεμένα με τα οικονομικά φαινόμενα, τη ψυχολογία των λαών, την κρατική εξουσία και την τέχνη.Η παραγωγή νομισμάτων από δημιουργούς με ζωντανό καλλιτεχνικό έργο βγάζει το έργο τέχνης έξω από τους χώρους έκθεσης και το φέρνει κοντά στον κόσμο».
.................
daysart
...........
eimastegynaikes