2016-05-26-Ο ΟΓ ΣΤΗΝ ART ATHINA-ΜΕ ΤΑ ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΙΙ



Platform Project @ Art-Athina 2016
Το Platforms Project @ Art Athina δημιουργήθηκε το 2013 με σκοπό να χαρτογραφήσει την εικαστική δράση όπως αυτή παράγεται μέσα στα πλαίσια ομαδικών πρωτοβουλιών καλλιτεχνών που αποφασίζουν να αναζητήσουν από κοινού λύσεις στα εικαστικά ερωτήματα δημιουργώντας τις λεγόμενες πλατφόρμες. Από τότε αποτέλεσε αναπόσπαστο κομμάτι της Art Athina  έχοντας γίνει πια θεσμός και δεικνύοντας ένα πραγματικά διεθνή χαρακτήρα. Στο Platforms Project @ Art Athina 2013, 2014 και 2015 παρουσιάστηκαν πάνω από 120 πλατφόρμες από 23 συνολικά χώρες με περισσότερους από 1600 καλλιτέχνες επιτυγχάνοντας αναπάντεχους διαλόγους πάνω στην τέχνη, συμβιώσεις και συνεργασίες, σχέσεις φιλίας μεταξύ τους ενώ, πέρα από τις διαπροσωπικές σχέσεις, πολλές από αυτές αντάλλαξαν εκθέσεις, δράσεις και καλλιτέχνες.
Στο Platforms Project @ Art-Athina 2016 θα παρουσιαστούν 51 πολύ σημαντικές πλατφόρμες – δράσεις καλλιτεχνικών ομάδων από 17 χώρες με περισσότερους από 650 καλλιτέχνες, αποτελώντας ένα πρόγραμμα που προσπαθεί να προσφέρει στον επισκέπτη την εκ-των-έσω ματιά στην καλλιτεχνική δημιουργία, την εμπειρία της ζύμωσης  και συνεργασίας της εικαστικής πρακτικής χωρίς να εστιάζει στις πωλήσεις.
Ο θεατής θα έχει τη δυνατότητα να δει πλατφόρμες που έχουν τιμήσει το πρόγραμμα αυτό σε κάποιο από τα προηγούμενα χρόνια αλλά και πλατφόρμες από μέρη που για πρώτη φορά παρουσιάζονται στην Ελλάδα. Όμως το Platforms Project @ Art Athina  2016 είναι κυρίως αφιερωμένο στις συνεργασίες που πραγματοποιήθηκαν τα προηγούμενα τρία χρόνια από παρουσιαζόμενες πλατφόρμες, που βασιζόμενες στο “η ισχύς εν τη ενώσει” έχουν κατακτήσει μια διακριτή θέση στο διεθνές εικαστικό γίγνεσθαι και δημιουργώντας ένα παγκόσμιο network από ανεξάρτητες καλλιτεχνικές ομάδες και χώρους.
Άρτεμις Ποταμιάνου-Διευθύντρια Platforms Project @ Art-Athina
Οι πλατφόρμες που συμμετέχουν είναι 
8eleven-Καναδάς 9th Art Wave-Αγγλία A Brooks Art-Αγγλία ATHENS ART WALK-Ελλάδα A TRANS-Γερμανία AKA artist-run-Καναδάς AMV-Καναδάς Artist Residency Program, School of Environmental Sciences, University of Guelph-Καναδάς Αυτοβιογραφικά Συστήματα-Ελλάδα Bang Art Now Centre-Καναδάς Bcademie-Ολλανδία BEASTON projects, Αγγλία between ideal and reality-Ιταλία-Τουρκία Binary art-Κύπρος Compassion-Γερμανία DAS ESSZIMMERspace for art+-Γερμανία DIENSTGEBÄUDE Art Space Zurich-Ελβετία ΕΝ – ΦΛΩ-Ελλάδα Ed Video Media Arts Centre-Καναδάς EX-MÊKH-Ολλανδία FOss (Fundamental Osmosis Sourcing)-Ελλάδα FRMK-Ελλάδα Future Scenarios (AWA)-Ολλανδία Grimmuseum-Γερμανία Harrington Mill Studios-Αγγλία IDI Galleri-Σουηδία Kallio Kunsthalle-Φινλανδία KangarooCourt-Ελλάδα kunstenaarsinitiatief |elders-Ολλανδία LO AND BEHOLD-Ελλάδα LUBOMIROV / ANGUS-HUGHES-Αγγλία METAPOLIS-Ελλάδα Milkshake Agency Geneva. CH-Ελβετία Mnky Bizz Group-Γερμανία Museum of Contemporary Cuts-USA Museum of Forgetting-Σουηδία MUU Galleria-Φινλανδία N & N-Ισπανία Ορίζοντας Γεγονότων-Ελλάδα OUT OF THE BOX INTERMEDIA-Αγγλία, Ελλάδα PAPER-Αγγλία Parkingallery Project-Ιράν Plattform-Σουηδία rosalux-Γερμανία SCI-Αγγλία Scotty Enterprises Berlin-Γερμανία ΣυνARTηση 5-Ελλάδα The collective Extra-Muros-Γαλλία The M( )esum-Γερμανία the Milena principle-Βέλγιο Various Artists-Βέλγιο.
Επιμέλεια

Άρτεμις Ποταμιάνου

Ο ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΣΤΗΝ ART ATHINA
ΜΕ ΤΑ ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ II
Εικαστική Έκθεση
Συμμετοχή στο Platform Project @ Art-Athina 2016
Γήπεδο TaeKwonDo στο Φάληρο
26/5/2016 – 29/5/2016
ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ


ΜΕ ΤΑ ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΙΙ
Ετοιμάζουμε τις βαλίτσες μας!
Μια εμπειρία χρόνου στην τέχνη και μια εμπειρία τέχνης στον χρόνο. Ζούμε σε μια εποχή όπου αξίες, νοήματα, πληθυσμοί, η ίδια η έννοια του χρόνου βρίσκονται σε μια αυξημένη μετακύλιση, μετατόπιση, χωρίς ξεκάθαρο πάντα προορισμό. Βίαια πολλές φορές όπως συμβαίνει με τους πρόσφυγες. Βιαστικά, κατά πώς συσκευάζεται και διανέμεται η αλήθεια από τους σύγχρονους μηχανισμούς αναπαράστασης.
Το ταξίδι, μια διαδικασία ώσμωσης και αποκάλυψης, σήμερα περισσότερο από ποτέ, έχει νόημα να καθαρογραφεί μέσα από μια διαδικασία βιωματικής τέχνης. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης, μέσα από το προσωπικό του βίωμα, να γίνει σώμα καταγραφής όσο και το έργο του και να προβάλλει τη στάση του απέναντι στις σύγχρονες προκλήσεις, όπως το αίσθημα του εκτοπισμού, η κωδικοποίηση της αναζήτησης, η μεταφορά του πολύτιμου, ο τόπος και ο χρόνος ως παράγοντες δημιουργίας.
WITH THE ABSOLUTELY NECESSARY ΙΙ
We pack our suitcases!
An experience of time in art and an experience of art in time. We live in an age where values, meanings, and populations, and the meaning of time, find themselves in an advanced displacement, without always a clear destination. Violently, many times, as it happens with the refugees. Urgently, in the way that the truth is being packed an distributed from the contemporary means of representation. The trip, an inhale and reveal process, nowadays more than ever, has a meaning to be written up into a procedure of empirical art. The artist himself, into his own experience, to be a body of chronicle as much as his art, and to project his position towards the contemporary provocations, as the feeling of being displaced, the codification of prospecting, the transfer of the invaluable, the place and the time as elements of creation.
Με τον Ορίζοντα Γεγονότων συμμετέχουν
Ρένα Αβαγιανού, Ιουλία Αθανασάκη, Κύρα Αλυγιζάκη, Ρούλα Αναγνώστου, Ανδρό, Κίμων Αξαόπουλος, Μαρία Αποστολοπούλου, Ειρήνη Αρχοντάκη, Δέσποινα Ασλανίδου, Δώρα Ασπρογενίδου, Ειρήνη Βαζούκου, Γιάννης Γαβαλάς, Ακάκιος Γαβριήλ, Σωτήρης Γκουσγκούνης, Φλώρα Διαμαντή, Τάτη Δουβανά, Μαρία Δουκάκη, Μιχάλης Δουκουμετζάκης, Θαλασσινή Δούμα, Τζίμης Ευθυμίου, Μαρίλη Ζαρκάδα, Θωμαή Κόντου, Βασίλης Θέος, Λέα Καββαδία, Αφροδίτη Καραμανλή, Ευγενία Καραμούζη, Ράνια Καραμούζη, Κατερίνα Κασσαβέτη, Άγγελος Κασσαβέτης-Θεοφανόπουλος, Μαίρη Κουζάρη, Ειρήνη Κουτρίδου, Γιάννης Κουτρούλης, Κατερίνα Κρεμασιώτη, Βάσια Λεοντοπούλου, Καλλιόπη Λιαδή, Κοσμάς Λιλικάκης, Βαγγέλης Λιουδάκης, Αντωνία Μαντζούκα, Μάγδα Μάρα, Λυδία Μαργαρώνη, Ευσεβία Μιχαηλίδου, Έλλη Μιχαλακέα, Στέλλα Μουρκογιάννη, Λίτσα Μουσούλη, Τάσος Μπαμπάσης, Γιάννης Μπέσκος, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Ισμήνη Μπονάτσου, Κωνσταντίνος Μπούκουρης, Αγγελική Μπρισνόβαλη, Ελευθερία Πανούση, Δέσποινα Πανταζή, Κωνσταντίνα Παρασκευοπούλου, Μαρία Πάστρα, Ηλίας Πούλος, Ελένη Πρίφτη, Αργύρης Ρήμος, Κατερίνα Ριμπατσιού, Κωνσταντίνος Ροσπόγλου, Αθανάσιος Σάλτας, Μαρία Σεβαστάκη, Βέρα Σιατερλή, Παύλος Σουφλής, Βασιλική Σοφρά, Κωνσταντίνα Συλίκου, Γιώργος Συράκης, Αυγή Τοπάκα, Κερασία Τουλιάτου, Μπέττυ Τσιγαρίδα, Αμαλία Φερεντίνου, Κίκα Χαραλαμπίδου, Ειρήνη Χατζημανώλη, Άννα Μαρία Χατζηστεφάνου, Γιώργος Χουρχούλης, Έλλη Χούσου.
...................
2016-2-10VIDEO-ΜΕ ΤΑ ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ-3ΣΤΗΝ ART ATHINA-5,53 min
.....................
allevents
Με τα εντελώς απαραίτητα - Ορίζοντας γεγονότων
.........................
zougla
Art Athina: Από 26 έως 29 Μαΐου 2016 στο κλειστό γήπεδο του Tae Kwon Do
Πρώτη καταχώρηση: Πέμπτη, 7 Απριλίου 2016, 14:56
Η 21η Art-Athina, Διεθνής Συνάντηση Σύγχρονης Τέχνης, ανοίγει τις πύλες της στο Κλειστό Π. Φαλήρου (Γήπεδο TaeKwonDo) την Πέμπτη 26 Μαΐου και θα διαρκέσει έως και την Κυριακή 29 του ίδιου μήνα.
Η Αθηναϊκή art-fair, που πέρυσι προσέλκυσε για πρώτη φορά στην ιστορία της σχεδόν 40.000 επισκέπτες, αποδεικνύει όχι μόνο ότι διατηρεί τη δυναμική ανοδική της πορεία αλλά και ότι διευρύνει τον κύκλο των ενδιαφερομένων για τη σύγχρονη τέχνη.
H Art-Athina​ισχυροποιείται ακόμα περισσότερο εφέτος με νέες συμμετοχές από ελληνικές και ξένες αίθουσες τέχνης, η παρουσία των οποίων ενισχύει την εμβέλεια του σημαντικότερου εικαστικού θεσμού της χώρας.
Το διεθνές κύρος της Art-Athina, που θεσμοθετήθηκε από τον ΠΣΑΤ (Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αιθουσών Τέχνης) το 1993 και διοργανώνεται τα τελευταία τέσσερα χρόνια από την εταιρεία «EuroΜare», ισχυροποιείται ακόμα περισσότερο με νέες συμμετοχές από ελληνικές και ξένες αίθουσες τέχνης, η παρουσία των οποίων ενισχύει την εμβέλεια του σημαντικότερου εικαστικού θεσμού της χώρας. Με την απόλυτη γλώσσα των αριθμών, η συμμετοχή των εκθετών αυξήθηκε, σε σχέση με την περυσινή χρονιά, σχεδόν κατά 25%.
Συγκεκριμένα, στην Art-Athina 2015 συμμετείχαν 41 γκαλερί, από 12 χώρες. Εφέτος, εντείνεται το διεθνές εικαστικό στίγμα στην Ελλάδα με 50 συμμετοχές που εκπροσωπούν στο σύνολό τους 13 χώρες, από τέσσερις ηπείρους. Η συνεχώς αυξανόμενη συμμετοχή των αιθουσών τέχνης, που αποτελούν τον πυρήνα της έκθεσης, αποδεικνύει ότι η Art-Athina σηματοδοτεί σταθερά τόσο την πορεία όσο και την εξέλιξη του ελληνικού εικαστικού γίγνεσθαι.
Το Platforms Project@Art-Athina, με διευθύντρια την Άρτεμη Ποταμιάνου, που παρουσιάζεται με επιτυχία από το 2013, αποτελεί πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της Art-Athina, προσδίδοντας έναν πραγματικά διεθνή χαρακτήρα. Στο Platforms Project@Art-Athina 2016 θα παρουσιαστούν 51 πολύ σημαντικές πλατφόρμες -δράσεις καλλιτεχνικών ομάδων- από 17 χώρες με περισσότερους από 650 καλλιτέχνες, ενώ το 2015 είχαν παρουσιάσει το έργο τους 45 πλατφόρμες από 16 χώρες. Το Platforms Project προσπαθεί να προσφέρει στον επισκέπτη την εκ των έσω ματιά στην καλλιτεχνική δημιουργία, την εμπειρία της ζύμωσης και της συνεργασίας της εικαστικής πρακτικής.
Σύντομα θα ανακοινωθούν οι συμμετέχοντες φορείς και το εφετινό παράλληλο πρόγραμμα (αφιερώματα, παράλληλες εκθέσεις, ομιλίες, εκπαιδευτικό πρόγραμμα, δράσεις κ.ά.).
...........................
elculture
Το Platforms Project@Art-Athina, με Διευθύντρια την Άρτεμις Ποταμιάνου, που παρουσιάζεται με επιτυχία από το 2013, αποτελεί πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της Art-Athina, δεικνύοντας ένα πραγματικά διεθνή χαρακτήρα. Στο Platforms Project@Art-Athina 2016 θα παρουσιαστούν 51 πολύ σημαντικές πλατφόρμες – δράσεις καλλιτεχνικών ομάδων- από 17 χώρες με περισσότερους από 650 καλλιτέχνες, ενώ το 2015 είχαν παρουσιάσει το έργο τους 45 πλατφόρμες από 16 χώρες. Το Platforms Project προσπαθεί να προσφέρει στον επισκέπτη την εκ-των-έσω ματιά στην καλλιτεχνική δημιουργία, την εμπειρία της ζύμωσης  και συνεργασίας της εικαστικής πρακτικής.
.........................
iefimerida
Art Athina: Ξεκινά την Πέμπτη η Διεθνής φουάρ Σύγχρονης Τέχνης
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
24|05|2016 9:24
Η 21η Art-Athina, η Διεθνής Συνάντηση Σύγχρονης Τέχνης της Αθήνας θα δώσει δυναμικά το παρών στο Φάληρο από τις 26 ως τις 29 Μαΐου. 
Παρών 100 εκθέτες και  49 γκαλερί απο 13 χώρες. Μία γιορτή καλλιτεχνικών τάσεων και προτάσεων που αναμένεται όπως κάθε χρόνο να δημιουργήσει συζητήσεις. 
Το ουσιαστικό στίγμα της Art-Athina δίνουν όπως πάντα ελληνικές καθώς και ξένες αίθουσες τέχνης, οι οποίες προβάλουν στο φιλότεχνο κοινό μία σύνοψη των καλλιτεχνικών τάσεων, σε συνδυασμό με την τρέχουσα δυναμική στην αγορά της τέχνης.
Θεσμοθετημένη το 1993 από τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Αιθουσών Τέχνης, η Art-Athina είναι σήμερα μία από τις μακροβιότερες εκθέσεις Σύγχρονης Τέχνης στην Ευρώπη και το μεγαλύτερο ετήσιο εικαστικό γεγονός στην Ελλάδα. Σημείο συνάντησης για τη διεθνή καλλιτεχνική δημιουργία, η Art-Athina φέρνει κοντά σημαντικές Ελληνικές και ξένες αίθουσες τέχνης, πολιτιστικούς φορείς, επιμελητές, συλλέκτες, κριτικούς τέχνης και, σαφώς, το φιλότεχνο κοινό.
Παράλληλο πρόγραμμα 
Στο Platforms Project @ Art-Athina 2016 θα παρουσιαστούν 51 πολύ σημαντικές πλατφόρμες – δράσεις καλλιτεχνικών ομάδων από 17 χώρες με περισσότερους από 650 καλλιτέχνες, αποτελώντας ένα πρόγραμμα που προσπαθεί να προσφέρει στον επισκέπτη την εκ-των-έσω ματιά στην καλλιτεχνική δημιουργία, την εμπειρία της ζύμωσης  και συνεργασίας της εικαστικής πρακτικής χωρίς να εστιάζει στις πωλήσεις.
Ο θεατής θα έχει τη δυνατότητα να δει πλατφόρμες που έχουν τιμήσει το πρόγραμμα αυτό σε κάποιο από τα προηγούμενα χρόνια αλλά και πλατφόρμες από μέρη που για πρώτη φορά παρουσιάζονται στην Ελλάδα. Όμως το Platforms Project @ Art Athina  2016 είναι κυρίως αφιερωμένο στις συνεργασίες που πραγματοποιήθηκαν τα προηγούμενα τρία χρόνια από παρουσιαζόμενες πλατφόρμες, που βασιζόμενες στο “η ισχύς εν τη ενώσει” έχουν κατακτήσει μια διακριτή θέση στο διεθνές εικαστικό γίγνεσθαι και δημιουργώντας ένα παγκόσμιο network από ανεξάρτητες καλλιτεχνικές ομάδες και χώρους.
Τιμή στον Γιώργο Λάππα 
Η Art Athina 2016 σε συνεργασία με την ΑΣΚΤ επέλεξαν να τιμήσουν τον καλλιτέχνη και καθηγητή γλυπτικής Γιώργο Λάππα, ο οποίος χάθηκε πρόωρα πριν λίγους μήνες, αφήνοντας ένα δυσαναπλήρωτο κενό στο χώρο της τέχνης.
Το έργο του είναι ευρέως γνωστό, παρόλο που ένα σημαντικό του μέρος αφορά σε νέες δημιουργίες που δεν έχουν εκτεθεί ακόμη. Σε αυτές ανήκουν και Οι κηπουροί του 2015, που πλαισιωμένοι από κάποια μικρότερα έργα θα τοποθετηθούν στην είσοδο της ετήσιας διεθνούς έκθεσης τέχνης.
Η τοποθέτηση του έργου στον εναρκτήριο χώρο περιήγησης της έκθεσης δημιουργεί προϋποθέσεις και φορτίσεις, καθώς «υποχρεώνει» το κοινό σε μια αποκλειστική και διαδραστική σχέση με το έργο και τον χώρο του, ενώ ταυτόχρονα το εισάγει σε ένα συναισθηματικό και βιωματικό διάλογο με την άποψη του καλλιτέχνη για το ρόλο της τέχνης στην καθημερινότητα και τη ξεχωριστή σημασία της για τον καθένα από εμάς. Σε αυτό συμβάλει και η ανάρτηση του έργου του 2002 Γράμμα στο ισόγειο, στο χώρο υποδοχής, που προετοιμάζει το θεατή για την παραλαβή ενός εξατομικευμένου μηνύματος, προσωπικού χαρακτήρα.
Τιμώμενος Συλλέκτης η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων
Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων αποτελεί ένα ουσιαστικό κλειδί για τη μελέτη της καλλιτεχνικής, πολιτιστικής και πολιτικής ιστορίας της Ελλάδας.
Παρουσιάζει μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα σετσεσιονισμού, υπαιθρισμού, μετα-ιμπρεσιονισμού, φοβισμού και εξπρεσιονισμού από τα θεμελιακά χρόνια της συλλογής από καλλιτέχνες που έπαιξαν ρόλο στην καλλιτεχνική και θεσμική κατωχύρωση του εκσυγχρονισμού. Μέσα από αυτό το πρίσμα μπορεί να δει κανείς το πραγματικό καλλιτεχνικό εύρος και πλούτο που χαρακτηρίζουν τη σχέση της Ελλάδας με το ευρύτερο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι του πολιτισμού και να διατρέξει με φρέσκα ματιά τις διακλαδώσεις της ιστορίας της τέχνης με το διεθνές όραμα για ελευθερία, πρόοδο και παιδεία, τόσο καλλιτεχνικά όσο και κοινωνικά.
Salon de Bricolage
Η Art Athina 2016 φιλοξενεί την έκθεση του Salon de Bricolage, «Πλάσματα μιας Μέρας», σε επιμέλεια της Αννας Χατζηνάσιου. 
..............................
huffingtonpost
Η Άρτεμις Ποταμιάνου κάνει τον απολογισμό της Art Athina (και βγάζει φωτογραφίες) για τη Huffpost Greece
Δημοσιεύθηκε: 07/06/2016 7:10 πμ EEST Ενημερώθηκε: 07/06/2016 7:10 πμ EEST
«H ισχύς εν τη ενώσει» θα μπορούσε να είναι το σύνθημα της Αρτέμιδος Ποταμιάνου, που τα τελευταία τέσσερα χρόνια επιχειρεί να χαρτογραφήσει την ανεξάρτητη εικαστική σκηνή στο μεγαλύτερο art fair στην Ελλάδα. Λίγες μόλις ημέρες μετά την Art Athina, η διευθύντρια του platforms project σε μία εκ βαθέων συνέντευξη μιλά για τα «κακώς κείμενα» της τέχνης στον τόπο μας, το ρόλο του καλλιτέχνη στη σημερινή εποχή και την ανάγκη διαμόρφωσης μιας πολιτικής με ορίζοντα δεκαετίας. Μέσα από το φακό της ίδιας της επιμελήτριας, βλέπουμε τις πλατφόρμες που ήρθαν στην Ελλάδα της κρίσης. Όσον αφορά την ίδια την κρίση, ηΆρτεμις Ποταμιάνου δίνει τελείως άλλη διάσταση…
Τι βλέπουν οι ξένοι καλλιτέχνες στην Art Athina;
Έχω συνηθίσει από τις ξένες πλατφόρμες να με ρωτάνε συχνά: χρειάζεται να φέρουμε πολλά λεφτά μαζί μας, μήπως γίνει κάτι με τις τράπεζες στην Ελλάδα; Αυτή είναι η σταθερή ερώτηση που ακούω πλέον κάθε χρόνο. Ωστόσο, οι περισσότεροι από τους ξένους είναι ιδιαίτερα ενημερωμένοι για τα πολιτικά πράγματα της χώρας και τα μισά και πλέον project έχουν πολιτικό χαρακτήρα. Ιδιαίτερα τώρα, με το προσφυγικό να κυριαρχεί, μιλάμε πλέον για ελάχιστες πλατφόρμες που δεν άγγιξαν το πολιτικό κομμάτι. Πολλές μάλιστα είχαν αναφορά στο κόψιμο των χορηγιών στην τέχνη, που δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο. Σε όλη την Ευρώπη έχουν περικοπεί οι κρατικές επιδοτήσεις σε μουσεία και οργανισμούς. Το παράδοξο είναι ότι πολλοί από τους 650 καλλιτέχνες που μας επισκέφθηκαν, θα ήθελαν να μετακομίσουν στην Αθήνα. Οι περισσότεροι ρωτάνε για τα ενοίκια, όχι λόγω της documenta, αλλά για τη ζωή εδώ, για τον ήλιο, τον παλμό της πόλης. Από την άλλη, η κρίση και η πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα για πολλούς είναι ιδιαιτέρως γοητευτική. Κάποιοι μάλιστα έχουν έντονα το αίσθημα της ενοχής, όπως για παράδειγμα μια γερμανική πλατφόρμα με το project «κόψτε τους φράχτες», όπου με τον δικό τους τρόπο προσπαθούν να δείξουν αλληλέγγυοι στη χώρα μας.
Επομένως, το project είχε έντονα πολιτικό χαρακτήρα.
Πράγματι, και νομίζω ότι όσο οδεύουμε προς το ’17 και την «documenta» θα το βλέπουμε περισσότερο. Οι γερμανικές πλατφόρμες, αν όχι όλες, τουλάχιστον στην πλειοψηφία τους, έθεσαν το θέμα της ελληνικής κρίσης.
Εμείς πάλι θέλουμε να γίνουμε Βερολίνο. Με ποιο σκεπτικό ετέθη το ερώτημα «μπορεί η Αθήνα να γίνει το Βερολίνο του Νότου;» (ανοιχτή συζήτηση στην Art Athina, 27/5)
Έχω πολύ συγκεκριμένη άποψη γι’ αυτό και είναι πολύ διαφορετική. Γιατί να θέλουμε να γίνουμε Βερολίνο; Πραγματικά δε βλέπω το λόγο. Και για ποιο Βερολίνο κάνουμε λόγο; Αυτό που ενδιαφέρει, έγινε από την ανεξάρτητη σκηνή, όχι από τις γκαλερί, ούτε από τα μουσεία. Οπότε, θα έπρεπε να ρωτήσουμε κυρίως την ανεξάρτητη σκηνή σε σχέση με αυτό. Η Αθήνα είναι αυτό που είναι, έτσι πρέπει να την αντιμετωπίζουμε κι όχι να θέλουμε να γίνουμε κάτι άλλο. Έχουμε άλλη ταυτότητα, άλλα προβλήματα, άλλους θεσμούς. Ας πει κάποιος επιτέλους πώς θα βρεθεί ένας κοινός τόπος ώστε όλοι θεσμοί να συνεργαστούν μεταξύ τους. Πώς η Ελλάδα θα μπει στο χάρτη, όχι από τις μεγάλες διοργανώσεις, αλλά από τη βάση. Και η βάση είναι η ανεξάρτητη σκηνή. Η λογική είναι πώς θα έχουμε ένα όραμα σε ορίζοντα πέντε-δέκα χρόνων και φυσικά να μη μας νοιάζει τι κάνουν οι άλλοι. Το θέμα είναι εμείς τι κάνουμε για τον εαυτό μας!
Εσείς τι απαντάτε σε αυτό. Τι μπορούμε να κάνουμε στη σημερινή συγκυρία;
Μου κάνει πάντα εντύπωση, κι αυτό είναι το παράπονό μου, ότι είχαμε 51 πλατφόρμες, όπου οι 7 μοναχά ήταν ελληνικές. Οι περισσότερες από τις ξένες τις πλατφόρμες δεν λειτουργούν όπως στην Ελλάδα. Ασφαλώς και διαθέτουνε χρήματα, χώρους, προγράμματα residencies, υποτροφίες, επιχειρησιακό πρόγραμμα συνεχόμενο και, βέβαια, κρατική βοήθεια. Θα περίμενα, λοιπόν, οι έλληνες καλλιτέχνες να μοιράζουν κάρτες και να γνωρίζουνε αυτούς τους ανθρώπους για να κάνουνε εκθέσεις. Ναι, δε θα είχανε τον εμπορικό χαρακτήρα, όπως σε μια γκαλερί του εξωτερικού. Aν δεν αποκτήσεις όμως μιαν εξωστρέφεια, στ’ αλήθεια πώς περιμένεις να σε γνωρίσουν; Όταν κατέθεσα την ιδέα του platforms project, ήταν ακριβώς γι’ αυτόν το λόγο: ο μόνος τρόπος για τους έλληνες καλλιτέχνες να κάνουν καριέρα έξω είναι να γνωρίσουν άλλους καλλιτέχνες που είναι στο ίδιο επίπεδο, να έχουν τις ίδιες ανησυχίες, ενδεχομένως ίδια προβλήματα και να δημιουργήσουνε σχέσεις.
Δεν έχουμε ενίσχυση, αλλά θα πρέπει να σώσουμε τον εαυτό μας! Οι συνθήκες δεν είναι ευνοϊκές και το αγοραστικό κοινό στην Ελλάδα έχει μικρύνει σε σχέση με αυτό που ήτανε 10 χρόνια πριν. Τότε πουλιόντουσαν τα πάντα! Οι τιμές είχαν ανέβει πολύ, σε βαθμό που τώρα τις αναθεωρούμε και κατεβαίνουν στα φυσιολογικά επίπεδα που έπρεπε να είναι. Ακούγομαι κακιά τώρα, αλλ’ ουσιαστικά, πρέπει να κάνουμε όλοι την αυτοκριτική μας σε σχέση με το τι έγινε και το που ήμασταν.
Το θέμα όμως είναι ότι κάποια πράγματα τα κάνεις επειδή είσαι καλλιτέχνης, δεν μπορείς να κάνεις αλλιώς! Θέλεις να κάνεις το έργο σου, να το παρουσιάσεις, να το εκθέσεις. Ναι, δεν έχουμε βοηθό την Πολιτεία, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι θα μείνουμε με σταυρωμένα τα χέρια. Το θέμα είναι εμείς τι κάνουμε
Μιλάτε πλέον για το ρόλο που πρέπει ν’ αναλάβει ο νέος δημιουργός.
Ακριβώς, και για να σταματήσω να είμαι «κακιά», ο έλληνας εικαστικός χρειάζεται να κάνει πολλά παραπάνω από τους καλλιτέχνες στην υπόλοιπη Ευρώπη. Δυστυχώς, όμως, πρέπει να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας, δε γίνεται διαφορετικά… υπάρχουν πολλοί μηχανισμοί που μπορούμε πλέον να χρησιμοποιήσουμε. Τα social media, η σχέση με τους καλλιτέχνες στο εξωτερικό, ένα portfolio ή η ιστοσελίδα μας και, βέβαια, να μην περιμένουμε μονάχα από την γκαλερί. Με τα χρόνια έχουμε μάθει ότι οι καλλιτέχνες στην Ελλάδα ζουν κυρίως από πάρεργα κι όχι από το έργο τους. Αυτό όμως δεν συμβαίνει μόνο εδώ στον τόπο μας, συμβαίνει παντού.
Πού στοχεύετε την επόμενη χρονιά;
Είναι νωρίς να πω. Αυτό που θα ήθελα ως προς τις πλατφόρμες, είναι να δείξουμε και άλλα κομμάτια τους. Κι αυτό που θα ήθελα ιδανικά είναι το τι έχει παρουσιαστεί τα τελευταία πέντε χρόνια, δηλαδή μία καταγραφή και παρουσίαση αυτής της προσπάθειας. Το μεγάλο μου στοίχημα είναι με κάποιον τρόπο να γίνει αυτή η καταγραφή, η οποία θα λειτουργεί σαν αρχειακό υλικό και θα δείχνει πώς διαμορφώνεται αυτή η σκηνή, που είναι ζωντανή κι αλλάζει χρόνο με το χρόνο.
Όταν ξεκινήσαμε το platforms project στην Art Athina πιστεύω ότι δε θα είχε γίνει αν δεν ήταν γενικός διευθυντής ο Αλέξης Κανιάρης κι αν δεν ήμασταν σε εποχές κρίσης. Το να παρουσιάζεις μια ανεξάρτητη σκηνή μέσα σε ένα art fair, σίγουρα δεν είναι το αναμενόμενο. Και κυρίως το να πείσεις ανθρώπους να έρθουνε, να νοικιάσουνε περίπτερο, να πληρώσουν τα εισιτήρια, τη διαμονή, το κόστος μεταφοράς και χωρίς να έχουν δικαίωμα να πουλήσουνε, απλώς και μόνο να το εμπνεύσεις είναι πάρα πολύ δύσκολο. Είναι εντελώς διαφορετικό από τις γκαλερί που έρχονται με την προοπτική να πουλήσουνε. Μερικά χρόνια πριν, ίσως δεν υπήρχε η ανάγκη γι’ αυτό, αλλά θεωρώ ότι έγινε για καλό, γιατί ένωσε όλες τις σκηνές της τέχνης στο platform project.
Το πιστώνετε δηλαδή στην κρίση;
Εγώ πιστεύω ότι αυτή η συνθήκη μας έχει φέρει πάρα πολλά καλά, απλώς δεν τα βλέπουμε. Αρχίζουμε να εκτιμάμε ο ένας τον άλλο καλύτερα. Καταστάσεις και άνθρωποι του lifestyle που υπήρχαν στην τέχνη, έχουν αποδεσμευθεί σε μεγάλο βαθμό. Επομένως, τώρα βλέπουμε περισσότερο την ουσία και όσοι είναι μέσα στην τέχνη, ας μου επιτραπεί να πω, είναι δοσμένοι σε αυτήν. Έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο πάρα πολύ κι όσο περνάει ο καιρός αυτό γίνεται περισσότερο εμφανές. Είμαι αρκετά αισιόδοξη, με την έννοια ότι προτιμώ τη λογική που είμαστε τώρα. Ξέρουμε τί μας συμβαίνει, είμαστε προσγειωμένοι και βλέπουμε τι κάνουμε από εδώ και πέρα…
.......................
culturenow
......................
athensvoice
................
lifo
.................
naftemporiki
...................
euronews
..................
eleftheria
................
ert
...............
thetoc